Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Díva a nappaliban, hulla a pincében

The Victim (1972)

2024. szeptember 06. - Teakbois

Kate Wainwright − egy tehetős San Franciscó-i üzletasszony − nyugtalanító telefonhívást kap a húgától. Susan azért tárcsázta a nővére számát, hogy bejelentse: elválik a férjétől, Ben Chappeltől, akivel immár képtelen egy fedél alatt aludni, valamint bármi egyebet csinálni. Ben nincs elragadtatva a fejleményektől, de hát ilyen az élet… Susan egyedül búslakodik a Bennel közös monterey-i villájában, ugyanis a férje üzleti útra ment Los Angelesbe, és néhány napig biztosan nem jön haza. Kate mindenképp támogatni szeretné a húgát lelkileg e nehéz időszakban, ezért felajánlja, hogy elmegy hozzá, de Susan hallani sem akar a dologról. Kate később visszahívja a testvérét, ám a vonal foglaltat jelez…

the_victim_1972.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Miután Kate egy telefonközpontos hölgy segítségével kideríti, hogy a foglalt jelzés oka az, hogy valaki nem tette vissza a helyére a kagylót, az aggódó nővér azonnal az autójába pattan, és meg sem áll a monterey-i házig, ahol döbbenten konstatálja, hogy a húga eltűnt. Az időjárás odakint egyre viharosabbra fordul, és az estefelé betoppanó hallókészülékes házvezetőnő, Mrs. Hawkes nem mutatkozik segítőkésznek, mivel gyűlöli Susant, Bent ellenben istenként tiszteli. Egyszer csak megcsördül a telefon: Susanék szomszédasszonya, Edith Jordan van a vonal másik végén, és közli Kate-tel, hogy egyrészt a Chappel házaspár kapcsolata helyrehozhatatlanul megromlott, másrészt Susan nemrég kirúgta Mrs. Hawkest, akinek épp ezért semmi keresnivalója sem lenne a házban. Amikor Kate dühödten ráförmed Mrs. Hawkesra, amiért eltitkolta előle az igazságot, a házvezetőnő méltóságteljesen kijelenti, hogy őt csakis Mr. Chappel bocsáthatja el, ugyanis ő fogadta fel, majd sértetten távozik. Kate még nem tudja, de a nézők már igen, hogy Susan holtteste a ház pincéjében hever egy kosárba rejtve, a gyilkos pedig nem hagyta el az épületet, hanem főhősnőnket lesi…

vlcsnap-2022-09-04-09h31m15s778.png„Susan? Régóta nem hallottam felőled, húgocskám!”

vlcsnap-2022-09-04-09h31m08s270.png„Képzeld, Kate, elválok Bentől…”

vlcsnap-2022-09-04-16h28m49s657.png„Még nem egyezett bele, de ha megmutatom neki azt a filmet, amelyben egy egész motoros banda megy végig rajtam, akkor biztos ő maga akarja majd beadni a válókeresetet…”

vlcsnap-2022-09-04-09h40m32s087.png„Nahát… Talán mégsem vagyok egyedül a házban?”

vlcsnap-2022-09-04-09h56m13s526.png

vlcsnap-2022-09-04-09h57m11s176.pngKate hitchcockian feszültségnövelő tájakon autózik. A The Victim rendezője egyébként összesen 24 epizódot dirigált a brit géniusz által kiötlött, Alfred Hitchcock bemutatja című tévésorozatból

vlcsnap-2022-09-04-09h58m02s159.png„Jaj, de dohos ez a pince…”

vlcsnap-2022-09-04-09h57m50s793.png„Fedezz már fel, Kate!” 

1972 novemberében sugározta először az amerikai ABC tévécsatorna a The Victim (Az áldozat) című 74 perces krimit, amelynek elsődleges célja az volt, hogy a sztárját, a Kate Wainwrightot alakító Elizabeth Montgomeryt úgymond komolyabb színben tüntesse fel a rajongói előtt. A valóban tehetséges Montgomery az USA-ban hihetetlenül népszerű, ám nálunk sosem vetített komédiasorozat, a Bewitched (Megbabonázva) főszereplőjeként vált az egész ország kedvencévé. A Bewitched-ben a színésznő egy modern kori boszorkányt alakított, aki „egyszerű halandóhoz” megy feleségül, és mindenáron el akarja titkolni a férje elől, hogy miféle varázspraktikákra képes – ebből adódnak a kacagtató kalamajkák. A Bewitched 1964 szeptemberében indult, és 1972 márciusában ért véget, Montgomeryt pedig a szériát gyártó ABC fejesei rögtön az utolsó epizód leforgatása után „megajándékozták” a The Victim-mel, amelyben a hisztéria határára sodródó, alattomos gyilkos által fenyegetett asszonyt játszhatott, azaz drámai keretek közt bizonyíthatta sokoldalúságát. A 70-es és 80-as évek Amerikájában mellesleg igen gyakorinak számított a habkönnyű szerepekkel befutott sorozatszínészeket rögtön a sikeres szériájuk véget érését követően „megthrillereztetni”: így került például Larry Hagman és Barbara Eden a Jeannie, a háziszellem után vidéki perverzek közé vagy David Hasselhoff KITT belsejéből Hasfelmetsző Jack új lakóhelyére.

vlcsnap-2022-09-04-10h01m49s151.pngEzt látja a gyilkos, aki még mindig a házban van…

vlcsnap-2022-09-04-10h02m21s306.pngA Dallas óta jól tudjuk, hogy minden valamirevaló gazdag amerikai tart otthon egy idült alkoholistákhoz illő italpultot

vlcsnap-2022-09-04-09h58m12s719.png„Megetethette volna a madarat, Mrs. Hawkes, ha már Susan nincs itt…”

vlcsnap-2022-09-04-10h00m15s898.png„Én ugyan nem etetek meg semmit, amihez a maga húgocskájának köze van, Miss Wainwright.”

vlcsnap-2022-09-04-09h59m32s039.png„Mit tudsz mondani nekem Susanék házasságáról, Edith?”

vlcsnap-2022-09-04-09h59m38s877.png„Nem akarom, hogy pletykafészeknek tarts, Kate, de akár egy egész filmnyi infóval szolgálhatok…”

vlcsnap-2022-09-04-10h04m02s359.png„Kicsit hamarabb értem haza a tervezettnél Los Angelesből… Szép nagy vihar tombol odakint… Hol van Susan? És te mit keresel itt, Kate?”

vlcsnap-2022-09-04-10h04m08s637.png„Tényleg Los Angelesben voltál, Ben? Szerintem ki sem mozdultál itthonról.” 

A McNight Malmar novelláján alapuló és a tévés „szakinak” számító Herschel Daugherty által rendezett The Victim nem ösztönzi különösebb agymunkára a nézőit − a kis létszámú szereplőgárda okán igen hamar rájövünk, hogy szegény Susant vagy a férje, vagy a kiállhatatlan modorú házvezetőnője, Mrs. Hawkes tette el láb alól. Hogy mégis hajlandóak vagyunk végigülni a filmet, az a remek, hitchcocki módon adagolt feszültségnek, a jól kiválasztott és sejtelmes atmoszférájú helyszíneknek, Milton P. Joyce (San Francisco utcáin) kiváló operatőri munkájának, valamint a kivétel nélkül elsőrangú színészi alakításoknak tudható be. Elizabeth Montgomery ijedten és határozott fellépésűként egyaránt meggyőző, a Ben Chappelt játszó George Maharis (Talen kardja – Harc a mágia ellen) kellően gyanús playboy férj, Sue Ane Langdon (A ház, ahol nem hagynak sokáig életben) Edith Jordanje a pletykafészek szomszédasszony archetípusa, Jess Walton (The Peace Killers) Susan Chappelje pedig az ideális gyanútlan áldozat. A leglehengerlőbb azonban egyértelműen az Oscar-díjas Eileen Heckart (Elátkozottak gyermekei), aki az egyetemes filmtörténet leghitelesebb életunt és viharvert (jelen esetben a viharvert akár szó szerint is érthető) házvezetőnőjét formálta meg Mrs. Hawkes személyében. Heckart több mint 5 évtizedes karrierje során főleg mellékszerepeket kapott, és majdnem mindig harcedzett, veszedelmesen rekedtes hangú (napi több doboz Marlboro vagy Camel cigaretta állhat az ügy hátterében), a dolgos hétköznapok által összegyűrt arcú nőket játszott. Marlene Dietrich mondta róla: „Ha Európában született volna, napjaink egyik legnagyobb színpadi és filmszínésznője lenne, Hollywood azonban csak a szépeknek kedvez, és bár rendszeresen foglalkoztatja, mégis kiaknázatlanul hagyja a tehetségét.” Aki faék egyszerűségű, ám profin kivitelezett és kellemesen hátborzongató esti retro kikapcsolódásra vágyik, az nem fog rosszul járni, ha a The Victim-nek is esélyt ad egyszer.

vlcsnap-2022-09-04-10h03m11s032.pngHa megnézed a filmet, megtudod, mit talál Kate az ajtó mögött… 

Ráadás:

A The Victim helyszínéül szolgáló Monterey volt az USA-ban a Woodstocki Fesztivállal szinte azonos jelentőségűnek számító 1967-es Monterey-i Popfesztivál színhelye. Az emlékezetes eseménynek állított audioemléket az Animals egy évvel későbbi dala.

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

„Tönkreszexeltétek a karrieremet!” (18+)

Ahol egyetlen masszőz sincs biztonságban (18+)

Pávián a kék lagúna szívtiprója ellen (18+)

Züllött motorosok orgiája (18+)

Jézus Krisztus westernsztár (18+)

Zombikkal állok bosszút a szerelmemért! (18+)

Jézus Krisztus westernsztár (18+)

A seriff és az áldozatszámláló gyilkos (18+)

Sophia Loren, a legszebb taxisofőr (18+)

Zoltán, Drakula kutyája (18+)

A ház, ahol nem hagynak sokáig életben (18+)

Elvis és a szépségkirálynő (18+)

A száguldó magánkopó és az autótolvaj (18+)

Amikor a Tízparancsolat sztárja elszerette a fia feleségét (18+)

A színész, aki emberrablónak adta ki magát (18+)

Az éjjeliőr és Hazárd megye bombanője (18+)

Charlie angyala az oligarcha ellen (18+)

Az ördög lánya ellenszegül (18+)

A veszett farmer és a Playboy-modell (18+)

O. J. Simpson a sivatagi pokolban (18+)

A kebelcsoda és a klónozás csodája (18+)

Gyilkos macskanő Egyiptomból (18+)

Kim Basinger és a szerető, akit senki sem talál (18+)

Leslie Nielsen az agymosó szekta ellen (18+)

Kurt Russell az istenek nyomában (18+)

Kukkoló szerelmesek a toronyházban (18+)

Óvakodj az indián serifftől! (18+)

David Hasselhoff Hasfelmetsző Jack ellen (18+)

A ruha, amely minden nőből gyilkost csinál (18+)

Amikor Kirk kapitány örömlányokhoz járt (18+)

Farkasember-vadászat Kaliforniában (18+)

A Bond-amazon és a sátán kutyája (18+)

Szabadíts meg minket a kapzsiságtól! (18+)

A Delon-vetélytárs hippi békeharca (18+)

Larry Hagman a félelem erdejében (18+)

Bankárhúsra vágyó falka (18+)

Piszkos Carey, a kórházi igazságosztó (18+)

Charlie angyala és Hitler autója (18+)

A rendőr, aki nem ismer kegyelmet (18+)

Az élve eltemetett feleség (18+)

Sikíts, csini Peggy! (18+)

Dobermann a sztárénekesnő férje ellen (18+)

Debbie Harry, a szextelefonos kisasszony (18+)

Raquel Welch: Szexi go-go táncos életveszélyben (18+)

Így nem lehet egy hölggyel bánni! (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr3317923765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.09.05. 18:41:43

Látatlanban:
A gyilkos a néni volt, de a felbújtó a férj, aki épp alibiért volt bent a városban.

Gerberus 2024.09.08. 07:57:26

A leírás alapján nem kicsit olyannak tűnik ez a film, mint a Columbo két első része, amik különálló filmként jelentek meg (A recept: gyilkosság, Váltságdíj egy halottért), de magát Frank Sinatrát is meg "tévéthrillereztették" 1978-ban a Contract on Cherry street című filmben. Akkor a tévé inkább amolyan ejtőernyőnek számított a már fénykorukon túli színészeknek, de ahogy láttuk akár egy csak Amerikában ismert és népszerű sorozattal, vagy karrierrel is szépen el lehet(ett) éldegélni.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.09.08. 09:47:20

@Gerberus:

A 60-as és 70-es években éppen népszerű mozisztárnak rangon aluli (sőt: karrierrontó lépés) volt tévéfilmekben és -sorozatokban szerepelni. Nagyjából így nézett ki a tévés produkciók szereplőgárdája: pályakezdő fiatalok, akikből még bármi lehetett később (15%), 30 és 50 közötti zsánerfilmes színészek, akiket A-listás mozifilmekbe soha vagy csak ritkán hívtak, és az utóbbi esetben is csak kis szerepekre (35%), valamint a nyugdíjas korhoz közeledő vagy már jócskán abban járó egykori mozisztárok, aki túl voltak a népszerűségük csúcsán, de el lehetett adni a produkciókat a nevükkel (50%). Ennek köszönhetően aztán a tévés detektívek majdnem mind feltűnően öregek voltak, Columbo még egy virgonc középkorú úrnak számított. :) A 70-es évek legsikeresebb magánnyomozós amerikai tévésorozatának, a nálunk sosem vetített Barnaby Jonesnak a címszerepét Buddy Ebsen 65 évesen kapta meg: 8 évadon és 178 epizódon át üldözte a gonosztevőket, akár futva is, és mindig utolérte őket, bármennyire ifjak és fittek is voltak. :)
süti beállítások módosítása