1975-ben mutatták be a nyugati mozik a brit fenegyerek direktor, Ken Russell (Ken Russell és a világ legszexibb operafilmje + Ken Russell és a szexkalandor magyar zseni + Ken Russell és a gyönyör szegecses éjszakája + Ken Russell: Aki vibrátort adott Anthony Perkins kezébe) lenyűgöző rockopera-filmjét, a Tommyt. A Who együttes dupla konceptalbumán alapuló mozgóképes remekmű főhőse a zárkózott Tommy Walker, akinek a II. világháborúból öt év késéssel hazatérő, halottnak hitt apját anyja új élettársa, Frank Hobbs pont a címszereplő orra előtt öli meg, majd a mama segítségével megszabadul a holttesttől. Az ekkor még kisfiú Tommyt olyannyira megrázza a tragikus élmény, hogy lelki indíttatású vakságra, némaságra és süketségre kárhoztatja saját magát, mindebből pedig csak akkor „gyógyul ki”, amikor felcseperedvén flipperbajnokká, majd a fiatalok bálványává és önjelölt messiássá válik. Ken Russell szürrealista és pszichedelikus klasszikusában olyan popkulturális ikonok szerepelnek, mint Eric Clapton, Elton John, Jack Nicholson (Meztelen hippik és mámorító dallamok), a gyilkos Franket játszó Oliver Reed (A zsoldos, aki lesmárolta a diktátort + Kastélymentő szex Poe módra + A megállíthatatlan bosszúálló + Szemüveges bombanő puskával), a Tommy anyjának, Nora Walkernek a megformálásáért Golden Globe-díjban részesült és Oscarra is jelölt Ann-Margret (Ann-Margret: Vadóc díva Harley-Davidsonon + Ann-Margret: A végzet asszonya Bejrútban + Beleszerettem a barátnőm anyjába!), a felnőtt Tommyt alakító Roger Daltrey (a Who énekese)... és Tina Turner, akinek a film legintenzívebb, legizzasztóbb, legőrültebb és leghíresebb jelenetét köszönhetjük.
Tina Turner a Tommy Walkert jókora injekciós tűvel fenyegető Kábszer Királynőként
FIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.
Tina nagyjából a játékidő harmadánál bukkan fel Kábszer Királynőként (Acid Queen), azaz drogfüggő prostiként, akihez Frank azért hozza el a tapasztalatlan Tommyt, hogy a hölgy egy kiadós menettel kikúrálja a fiút mindhárom képzelt betegségéből. Amint Frank magukra hagyja őket, a remegő ajkú és az amfetamintól csaknem szétrobbanó pupillájú Kábszer Királynő az ifjú szüzet egy olyan vasszűzbe zárja, amelynek belsejében drogot fecskendező tűk meredeznek. A vénáiba jutó „anyag” hatására Tommy elméjén fantáziák sokasága száguld keresztül: meggyilkolt apjának hiszi magát; látja, ahogy az épp vele terhes, lőszergyárban dolgozó anyja elájul, amikor arról értesítik, hogy a férje eltűnt a harctéren; valamint Krisztusnak véli magát, akinek a vasszűz a keresztje, majd csontváznak, amelyen fallikus szimbólumoknak mondható kígyók tekeregnek. Eközben Kábszer Királynő vad pogány táncot lejt körülötte – egészen addig, míg Frank rosszat sejtve vissza nem tér és ki nem menekíti a „savpróba” helyszínévé tett kéjlakból bűntárs szeretője fiát.
Frank Hobbs (Oliver Reed) Kábszer Királynővel (Tina Turner) egyezteti a tarifát. A dalt és a jelenetet, amely rock- és filmtörténelmet írt, ide klikkelve hallgathatjátok/tekinthetitek meg
Tommy Walker (Roger Daltrey) a vasszűz belsejében
Kábszer Királynő (Tina Turner) nem csupán Tommyt, de magát is alaposan „belőtte”
Ken Russell így foglalta össze 2004-ben a Tina Turnerrel kapcsolatos munkatapasztalatait:
Tinát a producer, Robert Stigwood szerződtette egyetlen napra, nekem nem volt beleszólásom a dologba. Pontosan érkezett a forgatási helyszínre, de úgy nézett ki, mint egy háziasszony, aki most jött a konyhából. Megmutattam neki a kígyókkal teli kosarat: egy tipikus díva rögtön sikoltozni kezdett volna a hüllők láttán, ő azonban nem tette, sőt úgy pillantott rájuk, mintha máris unná őket, amit jó előjelnek tartottam. Miután a sminkes kezelésbe vette, öröm volt ránézni, de még mindig nem tudtam, hogyan játszik majd. Amikor azonban elkezdtünk dolgozni, lesett az állam: Tina teljesen átlényegült Kábszer Királynővé; nem pusztán alakította, tényleg ő volt az... Általában azt kérem a színészeimtől, hogy még a lehető legteátrálisabbnál is teátrálisabban adják elő magukat, Tinától viszont semmit sem kellett kérnem: rögtön maga volt a megtestesült túlzás – pont, ahogy szeretem. Mindenképp meg kell említenem, hogy Tina egy halom süteménnyel megrakodva jelent meg a forgatáson, amelyeket ő maga készített kora reggel mindannyiunknak, aztán a fél napot felemésztő munka végén az egész stábnak összeütött egy olasz vacsorát, utána pedig egyetlen százalékot sem csökkent energiaszinttel elviharzott fellépni. A legelsöprőbb ember, akivel valaha találkoztam: imádlak, Tina!
Tina Turner a Tommy forgatásán
Ráadás:
Tina Turner Tommy-béli dala Ken Russell képsorai nélkül
Egy kis ízelítő Ken Russell további agyszüleményeiből: Amanda Donohoe pogány papnőként A fehér féreg búvóhelye című 1988-as horrorvígjátékban, amelyben mellesleg Hugh Grant játszotta az ellenfelét