Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Füstölgő Magnum és tomboló düh

Blazing Magnum / Una Magnum special per Tony Saitta / Shadows In An Empty Room (1976)

2024. június 06. - Teakbois

Louise Saitta, a szemrevaló orvostanhallgató alaposan összevész egyetemi oktatójával, George Tracer professzorral, bár mindebből semmit sem hallunk, a szavaikat ugyanis elnyomja a forgalom zaja és a főcímzene. A Montréalban lakó lány ezután keres egy telefonfülkét, és felhívja bátyja munkahelyét, az ottawai rendőrséget, ahol Tony Saitta a város legrátartibb zsarukapitányaként teljesít szolgálatot. Mivel Tony épp nagyban üldöz pár bankrablót, nem jön létre a testvéri beszélgetés, úgyhogy Louise inkább exbarátjához, Fredhez fordul tanácsért azt illetően, hogyan babráljon ki bosszúból szeretőjével: George és Louise ugyanis rendszeresen összegyűrik együtt a lepedőt, ám a jóhírét féltő tanerő szakítani szeretne készséges diákjával.

blazing_magnum_1976.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Még aznap este a feleségével vacsorázni készülő Tracert telefonhívás zaklatja fel: Margie Cohn, Louise egyik barátnője van a vonal másik végén, és sürgeti, hogy azonnal rohanjon az épp zajló egyetemi buli helyszínére, Louise ugyanis rosszullétre panaszkodott, majd elájult. Tracer kelletlenül megjelenik a megadott címen, ám miután megitat egy enyhe stimulánst Louise-szal, rájön, hogy csúnya tréfa áldozatává vált: lapátra tett szeretője mosolyogva pattan fel a kanapéról, Fred pedig szintén gúnyos mosollyal konstatálja, hogy a revansjavaslata sikeresen megvalósult. Louise közli George Tracerrel, hogy csupán szimulált, majd indítványozza, hogy az átvert doki is csatlakozzon a partizókhoz. Néhány perc múlva azonban Louise valóban összeesik, sőt Tracer minden erőfeszítése ellenére meg is hal.

vlcsnap-2022-05-18-13h14m54s474.pngTony Saitta egyik bankrablást akadályozza meg a másik után…

vlcsnap-2022-05-18-13h22m24s149.png… közben viszont húga, Louise, rejtélyes módon elhalálozik 

Miután tudomást szerez a viszonyukról, Tony Saitta szent meggyőződésként vallja, hogy csakis Tracer mérgezhette meg a húgát, és összehoz neki egy vizsgálati fogságot. Az ügy azonban nemsokára elkezd bonyolódni: Tony meglátogatja Louise legjobb barátnőjét, a vak és kedves Julie Fostert, akinek a lakásán számos, a húgát ábrázoló fotót talál. Az egyiken Louise egy nyakláncot visel, amelynek Tony egészen addig nem tulajdonít különösebb jelentőséget, amíg valaki meg nem öl egy kóbor transzvesztitát, akinek a holmijai közt a rend marcona védelmezője ráakad még egy nyakláncos képre Louise-ról − a travi levagdosta a fotó széleit, hogy csak Louise nyaka és az ékszer látszódjon rajta. Pár nappal később valaki betör Julie lakásába, és majdnem a lány vesztét okozza – Julie-nak (érthető okból) sajnos nem áll módjában személyleírást adni az illetőről. Tonyban kétségek támadnak Tracer bűnösségét illetően, és elhatározza, hogy a maga rendhagyó módszerével találja meg a testvére gyilkosát. Hamarosan hullák és alaposan összevert kétes alakok szegélyezik az úját, amelynek végén olyasmiről fog értesülni, amit sosem szeretett volna hallani.

vlcsnap-2022-05-18-13h36m16s679.png„Elkezdesz végre dalolni, jómadár, vagy tegyem fel még egyszer a kérdést?” 

Az 1970-es évtizedben az USA és Európa nagyvárosaiban sokkal rosszabb volt a közbiztonság, mint manapság, ezért aztán számos állampolgár ábrándozott olyan megállíthatatlan zsarukról, akik töltényt és az öklüket nem kímélve regulázzák meg a szervezett bűnözés éllovasait. Eme tény a filmkészítők fantáziáját is beindította, így születhetett meg a morózus, a kíméletet és polkorrektséget hírből sem ismerő nyomozó mozgóképes prototípusa, Harry Callahan, azaz Piszkos (Dirty) Harry, aki a westernsztár Clint Eastwood alakítása és összesen öt mozifilm révén vált ikonikus figurává. Amikor egy amerikai termék világsikert hoz, arra a nemzetközi filmgyártás legfőbb utánzói is felkapják a fejüket, úgyhogy Piszkos Harry klónjai igen hamar elárasztották az autós- és külvárosi mozikat. 

vlcsnap-2022-05-18-13h23m46s472.pngLouise nyakláncának a bűnügy(ek) megoldásához is lesz némi köze 

Olasz felségterületen két Tarantino-kedvenc, a vizespólós szépségversenyekben is érdekelt Umberto Lenzi és a Franco Nerót cápavadásszá varázsoló Enzo G. Castellari gyártotta sorra az eastwoodi ihletésű zsarufilmeket, az első számú Piszkos Harry-ikertesót azonban nem nekik, hanem Alberto De Martinónak (1929. június 12. – 2015. június 2.) sikerült megteremtenie. A római születésű rendezőt sminkes édesapja vezette be a filmvilágba, ahol először gyerekszínészként, majd szinkronrendezőként érvényesült (az olasz filmeket hosszú évtizedeken át utószinkronizálták a helyi stúdiókban, számos talján sztár szinte sosem a saját hangján szólalt meg a végtermékben). De Martino irányította Federico Fellini Az édes életének (La dolce vita, 1960) szinkronmunkálatait is, és közben összebarátkozott a mesterrel, aki aztán beajánlotta egy filmrendezői feladatra. Pár év alatt De Martino lett az olasz mozi egyik legtehetségesebb utánzója, aki ugyanúgy képes volt minőségi módon „koppintani” A keresztapát, mint Az ördögűzőt vagy az Óment. Anyagilag az 1974-es ördögűzős utánérzésével (L’anticristo / The Antichrist) járt a legjobban: erre az amerikai premierje után egy héten át többen váltottak jegyet, mint egy évvel később (és ugyanennyi idő alatt) Steven Spielberg Cápájára.

vlcsnap-2022-05-18-13h35m48s982.pngStuart Whitman, azaz Tony Saitta, a faltörő kos gyengédségű zsaru 

De Martino olasz-kanadai koprodukcióban és teljes egészében Montréalban, valamint Ottawában forgatott, angol nyelvterületen Blazing Magnum címmel forgalmazott bűnügyi agymenésének Harry Callahanjét Tony Saittának hívták, és a szúrós tekintetű Clint Eastwood helyett a borízű hangú Stuart Whitman (Fekete Emanuelle Venezuelában + Gyilkos macskanő Egyiptomból + Naiv hippilány a kannibál házában) játszotta. A talpig macsó Whitmant Oscar-díjra jelölték egy bűnbánó pedofil megformálásáért az 1961-es The Mark (A szégyenbélyeg) című dráma kapcsán, ám a heves indulatokat kiváltó filmre irányuló figyelem kikezdte a karrierjét, és a jelölése végül többet ártott neki, mint használt. Az A-kategória kapui bezárultak előtte, és kénytelen volt a B-filmek egyik leggyakrabban foglalkoztatott színészévé válni. Whitman Saittája ugyanolyan kérlelhetetlen és gépiesen erőszakos, mint Eastwood Callahanje: ironikus módon az esetek többségében nem letartóztatási szándékkal kel útra, csupán feltenni néhány kérdést, a nap végére azonban a fél város és számos ember is romokban hever a kíváncsi természetének köszönhetően. A rendező visszaemlékezése szerint Whitman elsősorban azért vállalta el a szerepet, mert nem sokkal korábban viszonyt kezdett egy házas amerikai asszonnyal, akinek a férje megfenyegette, hogy elteszi láb alól, úgyhogy a színésznek kapóra jött a kanadai forgatás, amely alatt odahaza lehiggadtak a kedélyek.

vlcsnap-2022-05-18-13h24m23s372.pngNed Matthews őrmester szerepében a mindig megbízható John Saxon 

A mellékszereplőkre sem lehet panasz, a zsánerfilmes univerzum tapasztalt „játékosai” közül kerültek ki mindannyian. A később Meat Loaf sztriptíztáncosnőjének prémeket gyűjtő John Saxon ezúttal Ned Matthews rendőrőrmester bőré bújt és megelégedett a másodhegedűsi tennivalókkal; csupán „fejbólintója” Stuart Whitman Tony Saittájának.

vlcsnap-2022-05-18-13h15m35s622.pngProf. George Tracer (Martin Landau) bájital helyett bajitalt kever… Vagy mégsem? 

A gyilkosság gyanújába keveredő és cseppet sem rokonszenves orvost, George Tracert Martin Landau formálta meg, akit a hazai nézők az Alfa holdbázis (Space: 1999, 1975 – 1977), című közkedvelt sci-fi sorozat John Koenig parancsnokaként ismerhetnek, valamint az Ed Wood című életrajzi filmből, amelyben a magyar vámpírkirályt, Lugosi Bélát játszotta, méghozzá úgy, hogy a legjobb férfi mellékszereplőnek járó Oscarral ismerték el a teljesítményét.

vlcsnap-2022-05-18-13h41m38s634.pngCarole Laure a bátyját elérni képtelen Louise Saittaként…

laure_la_tete.jpg… és a La Tête de Normande St-Onge című francia nyelvű kanadai dráma saját fantáziavilágába menekülő főszereplőjeként 

Tony Saitta a film elején elhalálozó húgát, Louise-t a népszerű kanadai popénekesnő, Carole Laure játszotta, aki Dušan Makavejev művész-botrányfilmjének, a Sweet Movie-nak a forgatását azért hagyta ott, mert besokallt, amikor az egyik statiszta farkát az arcához kellett érintenie a kamera „mindent látó szeme” előtt. 1981-ben felbukkant a Menekülés a győzelembe (Escape To Victory) című, Magyarországon forgatott focis-háborús drámában, amely egy magyar klasszikus, a Két félidő a pokolban amerikai remake-je Michael Caine és Sylvester Stallone főszereplésével.

vlcsnap-2022-05-18-13h25m42s268.pngTisa Farrow a gyámoltalan Julie Fosterként…

farrow_some_call.jpg… és a Some Call It Loving című 1973-as amerikai drámában, amelyben a Jézusként és erotikus filmek rendezőjeként egyaránt meggyőző Zalman King partnere volt

Lousie Saitta legjobb és vak barátnőjét Woody Allen exkedvesének húga, a Playboy magazin számára is kitárulkozó Tisa Farrow alakította, ami néhány éven át az olasz zsánerfilmesek egyik kedvence volt.

vlcsnap-2022-05-18-13h16m55s514.pngGayle Hunnicutt, azaz a titkolózó Margie Cohn 

Margie Cohnt, Louise egy másik barátnőjét Gayle Hunnicutt (Az ördög házának legendája, Skorpió, Kémek csatája) amerikai színésznő játszotta, aki a Michelangelo Antonioni rendezte kult-művészfilm, a 1966-os Nagyítás brit sztárjának, David Hemmingsnek (Nagyítás helyett nagy ivás és rock) volt a felesége.

vlcsnap-2022-05-18-13h19m45s033.png

Roncsderbi Massaccesi-féle tálalásban 

A kiváló érzékkel összeválogatott szereplőgárda és Alberto De Martino feszes tempót diktáló rendező stílusa mellett a Blazing Magnum legfőbb erőssége az elsőrangú operatőri munka, amelyért nem más felelt, mint a Fekete Emanuelle erotikus franchise-zal legendássá vált Aristide Massaccesi (alias Joe D’Amato), akinek magyar kastélyokban forgatott pornós életműve sem elhanyagolandó. Aki korábban úgy gondolta, hogy a direktorként is aktív jó öreg „Joe bácsi” csak akkor állt a helyzet magaslatán, ha pucér nőket vagy olcsó horrorfilmeket kellett fényképeznie, azt méretes meglepetés érheti a Blazing Magnum kapcsán; Massaccesi/D’Amato ugyanis akkor sem vallott szégyent, ha vérbeli akciókrimit kellett rögzítenie, sőt: a látottak alapján az amerikaiak nyugodtan rábízhatták volna bármelyik Piszkos Harry-film operatőri feladatait is. A provokatív és perverz zsánerfilmek olasz királya Alberto De Martino művének készítése közben ismerkedett meg Tisa Farrow-val, aki aztán főszerepet játszott 1980-as kannibál-horrorjában, a gyomorforgatóan emlékezetes Antropophagus-ban.

vlcsnap-2022-05-18-13h26m09s889.png„Nos, Tony, úgy néz ki, hogy ki kell faggatnunk pár transzszexuálist.”

vlcsnap-2022-05-18-13h26m16s289.png„Semmi gond, Ned, megoldom egyedül. Mindig is szót értettem meleg polgártársainkkal.”

vlcsnap-2022-05-18-13h29m05s661.png„Üdv, Hamupipőkék! Hogy ityeg a fityegőtök?”

vlcsnap-2022-05-18-13h29m15s338.png„Nem kedveljük a nyers hetero modort.”

vlcsnap-2022-05-18-13h29m59s256.png„A sértő hangnemért most szépen kidekoráljuk az arcodat, nagyfiú.”

vlcsnap-2022-05-18-13h31m41s614.png„De előtte keresztüldobunk a csukott üvegajtón!”

vlcsnap-2022-05-18-13h32m57s944.png„Én meg cserébe az ablakaitokkal ismertetlek meg közelebbről titeket.”

vlcsnap-2022-05-18-13h33m20s299.png„Ne akard, hogy beléd döfjem a hajsütővasamat, te rohadék!”

vlcsnap-2022-05-18-13h33m42s267.png„Nem akarom, úgyhogy inkább én döföm beléd.”

vlcsnap-2022-05-18-13h34m24s136.png„Egyébként elfelejtettem mondani, hogy zsaru vagyok. Csak feltennék pár kérdést…” 

A Blazing Magnum három jelenetét különösen sokat emlegetik a zsánerfilmek rajongói. Ezek közül a legmeghökkentőbb egyértelműen „a travik eltángálása”: Saitta kapitány a transzvesztita hulla előkerülése után elindul kikérdezni a helyi nőnek öltöző férfiak krémjét, ám ahelyett, hogy barátságosan érdeklődne a hogylétük felől, rögvest lekezelő hangnemet üt meg, ezért a kisminkelt lányfiúk úgy döntenek, hogy ők meg őt ütik meg. Saitta végül tökönrúgásokkal és ökölcsapásokkal gyűri le a túlerőt, és a bunyó hevében feldug egy forró hajsütővasat az egyik támadója alfelébe… majd kellemesen elcseveg az utolsó talpon maradó travival.

vlcsnap-2022-05-18-13h20m03s021.png

vlcsnap-2022-05-18-13h20m38s355.pngAutós üldözés a javából 

A második fénypont egy 8 perces, A francia kapcsolat vagy akár a San Franciscó-i zsaru hasonló pillanataival vetekedő autós üldözés, amely egyrészt Aristide Massaccesi remek kameramunkájának, másrészt az első számú francia autós kaszkadőr-koordinátor, Rémy Julienne „roncsderbi-koreográfiájának” köszönhetően tett szert hírnévre. A végén, amikor üldöző és üldözött egyaránt előkászálódik a járgánya maradéka alól, természetesen kiderül, hogy Tony Saitta ezúttal is csupán kérdezni akart valamit.

vlcsnap-2022-05-18-13h21m32s482.png„Ez ám a tökéletes célpont! Remélem, nem zajlik jelentős gyalogosforgalom alattunk.” 

A harmadik ikonikus jelenetben Töltényes Tony előrántja a 44-es Magnumját, és addig lő vele egy helikoptert, amíg a masina – benne Louise és a többiek gyilkosával – le nem zuhan… Az, hogy akár a járókelők fejére is pottyanhatott volna, részletkérdés, és bár a hirtelen haragú rendőrkapitány szeret kérdezősködni, részletkérdésekre sosem pazarolja a drága idejét.

vlcsnap-2022-05-18-13h35m16s073.png„Csak megfejtjük előbb-utóbb a nyakék rejtélyét, Julie…” 

A Charlie szexi angyalát életveszélybe sodró Ted Post által rendezett második Piszkos Harry-filmet, A Magnum erejét (Magnum Force, 1973) Una 44 magnum per l'ispettore Callahan (Egy 44-es Magnum Callahan felügyelőnek) címmel vetítették az olasz mozik. Ezért aztán De Martino alkotásának producerei a divathullámot meglovagolva Una Magnum special per Tony Saitta (Egy Magnum külön Tony Saitta számára) címmel dobták piacra terméküket Itáliában, amelyet a britek Blazing Magnum (Tüzelő Magnum), az amerikaiak és a kanadaiak viszont a hitchcocki thrillert sejtető és teljesen tévútra terelő Shadows In An Empty Room (Árnyak egy üres szobában) címmel láthattak. A film forgatókönyvét két mocskos fantáziájú olasz exploitation veterán, Vincenzo Mannino (Phantom Of Death, Murder Rock, The Last Shark) és Gianfranco Clerici (Don't Torture A Duckling, The New York Ripper, Cannibal Holocaust) írta, úgyhogy nem véletlenül szerepelnek benne hajmeresztően antipolkorrekt szituációk. Akik már kívülről fújják Clint Eastwood összes Piszkos Harry-s aranyköpését, azok tegyenek próbát a Blazing Magnum-mal is: pont nekik valóan dördül el benne az impozáns mordály.

vlcsnap-2022-05-18-13h14m25s953.png„Ha nem hiszed el, hogy ugyanolyan tökös vagyok, mint Clint Eastwood, nézd csak meg a filmemet!” 

Ráadás:

A film zenéjét a Tarantino Kill Bill-jeiben újrahasznosított Armando Trovajoli (Mennyire szerettük egymást, Csúfak és gonoszak, A pap felesége) szerezte, aki ezúttal egy különösen megkapó, jazz és funk rockos fő motívummal ajándékozta meg hallgatóit.

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

Charlie angyala és a vagány szeszcsempész (18+)

A nővér és a szexuális ragadozó (18+)

Charles Napier: Akit Gregory Peck a legjobban utált (18+)

Jézus Krisztus westernsztár (18+)

Az élőhalottak erotikus éjszakái (18+)

Zsarubosszú a sztriptízbárban (18+)

Fekete Emanuelle Venezuelában (18+)

Gyilkos macskanő Egyiptomból (18+)

Naiv hippilány a kannibál házában (18+)

Vedd fel az őrverő kesztyűt! (18+)

Leslie Nielsen az agymosó szekta ellen (18+)

Villamosszéktől a vizespólós szépségversenyig (18+)

A szőrmebolond Meat Loaf sztriptíztáncosnője (18+)

Tisa Farrow: Érzéki amerikai nő Itáliában (18+)

A velencei karnevál buja szerelmesei (18+)

Mussolini legromlottabb bombanői (18+)

Emanuelle szexbosszúja (18+)

Amikor Fekete Emanuelle apácának állt (18+)

Őrülten szexi éjszakák Amanda Learrel (18+)

Az ördög nászéjszakája (18+)

Orson Welles és az olasz erotika királynője (18+)

Repülj és szexelj! (18+)

A szőke ciklon, aki talán nem is létezik (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr5117834753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.05.19. 09:04:34

Kihagyhatatlan...

Amúgy egyszer Tarantino zenei inspirációinak nem szántok egy (vagy inkább több) cikket?

Teakbois · retrokult.blog.hu 2022.05.19. 09:10:19

@gigabursch:

Kösz a kommentet! Nem tervezek külön cikket Tarantino zenei inspirációiról, viszont jó néhány olyan régi film ismertetője várható a blogomon, amelyből Quentinünk muzsikákat „kölcsönzött”, és e mozgóképes művek esetében mindig jelezni fogom, hogy mely filmjében hasznosította újra a belőlük származó dalokat.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.06. 18:34:18

Magyarul, úgy nézem, nem forgalmazták, pedig ezt kivételesen még meg is néztem volna, olyan kedvet csináltál hozzá. Jó kis 70-es évekbeli, jellegzetes amerikai krimi, jobb nevekkel. A travik eltángálása jólesően píszímentes kitérő, ezen ma már külön derülni lehet.

Hogy Gayle Hunnicutt honnan a manóból ilyen ismerős nekem, azt még a filmográfiája alapján sem tudtam megfejteni, pedig valamikor ebből az időszakból nagyon megragadtak bennem az arcvonásai. Érdekes, hogy játszott Irene Adlert egy negyven évvel ezelőtti Holmes-filmben, és az a nő, aki a Cumberbatch-féle Holmesban játszotta ugyanezt a szerepet, pont ugyanilyen volt.

Az összepirulázott Carole Laure-t külön köszönöm, ez még hiányzott a napomból. :-)
süti beállítások módosítása