Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

A nagy húsvéti átverés

The Passover Plot (1976)

2024. március 31. - Teakbois

Miután áttanulmányozta népe ősi próféciáit a királyról, aki elhozza a hőn áhított szabadságot, egy karizmatikus és elsőrangúan szónokló fiatalember úgy dönt, hogy Isten fiának adja ki magát, hátha ezzel forradalmat robbant majd ki és távozásra készteti szülőföldje megszállóit. Az önjelölt Messiás kitartóan böjtöl, követőket és apostolokat toboroz, ügyes manipulátorként látszólag csodákat tesz, a közönség pedig hamarosan a tenyeréből eszik. Főszereplőnk teljes mértékben meg van győződve a saját igazáról, és olykor suttogva, máskor ordítva terjeszti nézeteit – bár szívesen generálna a honfitársai életkörülményeit javító változásokat, elsősorban mégis saját megdicsőülésén munkálkodik. Földi pályafutása betetőzéseképp és a tökéletes megváltói mivolt kialakítása végett (legbizalmasabb, a kedvéért az árulói szégyenbélyeget is vállaló tanítványa közreműködésével) megrendezi saját elfogatását és keresztre feszítését – az utóbbit egy tetszhalált okozó drogszerűséggel kívánja átvészelni, hogy aztán pészah idején „feltámadjon” és tejhatalmú uralkodóvá lépjen elő. Egy római centurio és lándzsája azonban keresztülhúzza számításait...

02_7_1.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

1973-ban két olyan rendhagyó filmalkotást – Jézus Krisztus Szupersztár és Godspell − is bemutattak világszerte a mozik, amely Jézus életeseményeit sajátos módon értelmezte és úgymond párhuzamba állította a korszak hippi érzelmű fiatalságának törekvéseivel. Mindkettő hatalmas sikert aratott, így aztán egy izraeli származású producerduó, Menahem Golan és Yoram Globus azon kezdte törni a fejét, hogy miképp kaszálhatnának ők is nagyot egy kellően meghökkentő és a keresztények Megváltóját új megvilágításba helyező művel. A később Chuck Norris-akcióorgiák (Ütközetben eltűnt + Tomboló terror + Delta Kommandó) révén gazdagodó páros választása a neves vallástörténész, Hugh J. Schonfield 1965-ös bestsellerjére, A pészah-összeesküvésre (The Passover Plot) esett, amely azzal a merész állítással sokkolta olvasóit, hogy Jézus valójában nem Isten fia, hanem egy haladó szellemiségű politikai aktivista és szektavezér volt, aki még „kereszthalálát” és „feltámadását” is aprólékosan megtervezte kedvenc tanítványa, Júdás, valamint a zélóták segítségével a célból, hogy az utókor a próféciákban megjövendölt Messiásnak tartsa. Schonfield kötete részben annak köszönhette a sikerét, hogy a korabeli pletykák szerint John Lennon ennek elolvasása után nyilatkozta azt a Beatlesről, hogy még Jézusnál is népszerűbbek (állítólag az írásműből készített film szintén elnyerte a rocksztár tetszését).

02_9_1.jpg

Az izraeli-amerikai koprodukcióban és csupán 300 ezer dollárból, kopár és autentikus izraeli helyszíneken forgatott 1976-os A pészah-összeesküvés az összes eddigi Jézus-filmnél „emberacúbb” portrét rajzol a názáreti világformálóról, akit nem tévedhetetlen természetfeletti hősként, hanem esendő és számos kifogásolható tettet végrehajtó halandóként ábrázol. A film teljes mértékben a zsidó hagyományba ágyazottan mutatja be Jézus és tanítványai tevékenységét, akik ennek megfelelően nem „keresztényesített” nevükön szerepelnek benne: Jézus helyett tehát Yēšūát kapunk, János helyett Yôḥānānt, és így tovább. Golanék filmje (és Schonfield könyve) azt hangsúlyozza, hogy Jézus a zsidó hit megreformálását és népe egységbe kovácsolását tekintette küldetésének, azaz nem olyasféle vadonatúj mozgalom létrehozásában volt érdekelt, amely az egész emberiséget megszólítja majd. További érdekesség, hogy A pészah-összeesküvés Pilátusa nem egy vonakodó és kezeit mosó helytartó, hanem a Jézustól leginkább rettegő döntéshozó, aki dróton rángatja a zsidó főpapot, Kajafást, és akár hamis vád alapján is elítéltetné a zavargásokat szító názáretit, csak hogy szabaduljon tőle. 

king_24.jpeg

Zalman King Jézusa a filmtörténet legopportunistábbja 

A pészah-összeesküvést egy nem különösebben termékeny direktor, Michael Campus rendezte, aki eme filmeposzon kívül két blaxploitation krimit (The Mack + The Education Of Sonny Carson), egy szatirikus drámát (Survival, 1976) egy Oliver Reed főszereplésével készült kiváló utópista sci-fit (Z. P. G.) és egy karácsonyi cukiságot (Christmas Cottage, 2008) dirigált csupán. Az izraeli tájakat érzékletesen megörökítő operatőr Adam Greenberg volt, aki később olyan sikerfilmek kapcsán bizonyíthatta rátermettségét, mint a Terminátor 2. – Az ítélet napja, A gömb és a Charles Bronson legbrutálisabb igazságosztói remeklésének tartott Éjféli leszámolás. A filmbéli, kirívóan intenzív és mániákus Jézust nem más alakította, mint Zalman King (1941. május 23. – 2012. február 3.), aki generációja egyik legtehetségesebb rosszfiú-specialista karakterszínészeként kezdte a karrierjét, majd 45 évesen átnyergelt a rendezésre és a forgatókönyvírásra.

02_8_1.jpgEgy emlékezetes Zalman King-i vízió: Carré Otis és Mickey Rourke a Vad orchideákban 

A magyar fogorvos apával rendelkező Kinget már életében az elegáns amerikai erotika pápájaként emlegették olyan művei okán, mint a Vágyak találkozása (Two Moon Junction, 1988), a Vad orchideák (Wild Orchid, 1989), a Vörös cipellők (Red Shoe Diaries, 1991−1996) tévésorozat és mozifilm, valamint a Joe Cocker dalára világhírűt vetkőző Kim Basingert tartalmazó 9 és fél hét (9+1⁄2 Weeks, 1986) amelyet forgatókönyvíróként jegyzett, ám a szakmán belüli híresztelések szerint végig ő „kézivezérelte” a direktort, Adrian Lyne-t. Zalman King 46 éven át élt boldog házasságban feleségével és társszerzőjével, Patricia Louisianna Knoppal, aki nem csupán a 9 és fél hét forgatókönyvének megírásában vett részt, de A pészah-összeesküvésében is.

02_5_1.jpgDonald Pleasence (Kastélymentő szex Poe módra + Az ördög szeme) Poncius Pilátusként. A The Passover Plot jelmeztervezőjét, Mary Willist Oscar-díjra jelölték a filmben látható ruhákért 

Érdemes megemlíteni, hogy míg például Martin Scorsese 12 évvel A pészah-összeesküvés után bemutatott formabontó Jézus-filmje, a Nikosz Kazantzakisz regényén alapuló Krisztus utolsó megkísértése nagy botrányt kavart, addig az ateista Menahem Golan és Yoram Globus szívügyét érdekfeszítő gondolatkísérletként értékelte a megtekintői többsége. Úgy tűnik, sokkal felháborítóbb tud lenni az, ha az „isteni származék” mivoltában meghagyott Jézust szexelni látja a nézősereg, mint az, ha valakik megkérdőjelezik mennybéli eredetét és pusztán a római rezsim megalomániás ellenlábasának láttatják. A pészah-összeesküvés csupán egyetlen „minibotrányt” idézett elő: Pat Boone, az 1950-es évek népszerű, ám 1976-ra már megkopott hírnevűnek számító hívő táncdalénekese egyórányi műsoridőt vásárolt egy amerikai kábeltévés csatornánál kizárólag azért, hogy Golanék „Jézus-gyalázó” művét szidhassa. Boone élő adásban tárcsázta a film Pilátusát alakító, aztán 13 évvel később disznófejű prédikátorrá változó Donald Pleasence-t, hogy nekiszegezze a kérdést: mégis miért vállalt szerepet egy ilyen aljas és hazug ocsmányságban? Pleasence válasza: „Pénzért, Pat.” Kérdező és kérdezettje mellesleg egyaránt játszott A világ legszebb története − A Biblia (The Greatest Story Ever Told) című nagyszabású 1965-ös keresztény mozifilmben: Boone egy angyalt formált meg, Pleasence pedig a sátánt.

24_1.jpegZalman King Jézusként a filmben látnokot alakító Helena Kallianiotes társaságában. A hölgy a 60-as évek évek egyik legnépszerűbb Las Vegas-i hastáncosnője volt

Ráadás:

02_10_1.jpgDanny Perlman gyártásvezető és Donald Pleasence (A zongoraművész és a Playboy-modell)

02_11_1.jpgDanny Perlman kipróbálja az egyik keresztet

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr917808927

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.04.16. 09:31:23

Valahogy erről a filmről se hallottam még...
Nem szokott az ünnepi műsorok közé besorolódni...

Mondjuk aki olvasta Graves-tol a.'Kézus Király'-t, az az apokrif iratok tömegének esszenciájával találkozhatott és megismer egy olyan kort és világot, amit nyomokban sem tanítanak.

Elsőre elutasítanak látatlanban a filmet, de épp Graves okán kíváncsi lettem rá.

TanBá · http://istenteszt.blog.hu/ 2022.04.16. 14:31:50

A valóság még megrázóbb, mint a filmbeli történet:

Tudományosan és tényszerűen, tehát bizonyítottan sok Istent teremtettek az emberek és azokból JahveZsidóSátránIsten és annak avatárja ZombiJézuska kitalált alak. Ráadásul egyik sem eredeti, hanem korábbi vallásokból és Istenekről koppintották, plagizálták.

Tehát egyike az emberiség legnagyobb átveréseinek.

Gerberus 2024.04.01. 07:00:15

Anno egyszer utánakerestem Zalman Kingnek, és találtam egy remek, a tiedhez nagyon hasonló filmes blogot A Wasted Life címmel, amiben szintén levitézlet, a sikert csak lokálisan vagy pillanatokra élvező filmesek és másod-, harmadvonalbeli filmek szerepelnek – talán te is találkoztál vele. Itt Kingről is egy terjedelmes angol nyelvű "dosszié" szerepelt, melynek során erre a filmre is kitertek. King is érdekes példája annak a filmesnek, aki sok évtizedet dolgozik különböző minőségben, hogy már élete alkonyán elfelejtsék, hisz a 9 és ½ héten meg talán a Vad orchideákon kívül alig valami ismert tőle, hiába szerepelt később a Jelige: Vörös cipellőkben David Duchovny, a későbbi Mulder ügynök. A javarészt gagyi szerepek után átment a kamera másik oldalára, hogy ilyen soft erotikus vonaglásokat csináljon, de az említetteken kívül ezek sem érték el a legtöbb ember ingerküszöbét. Persze, ahogy beszéltük, lehet, hogy Amerikában anyagiak szempontjából ilyen filmesnek is megéri lenni. Itt van a Kingről szóló bejegyzés: bryininberlin.blogspot.com/2012/02/rip-zalman-king.html

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.04.01. 07:15:00

@Gerberus:

Nem nagyon van időm mások blogjaira, de az általad ajánlott érdekesnek tűnik. :) Zalman Kinget nem felejtették el, elvégre több világsikert aratott erotikus filmhez és az egyik legnépszerűbb erotikus tévésorozathoz is köze volt rendezői és/vagy produceri, forgatókönyvírói minőségben, továbbá máig az ő neve jut az eszébe sokaknak, ha az amerikai mozis és televíziós szoft erotika kerül szóba. Az, hogy ezek a 9 és fél hét kivételével mennyire ismertek Magyarországon, egészen más kérdés, de a siker fokmérőjének nem nevezném ama tényt, hogy idehaza ki mennyire ismert a külföldi filmesek közül. King egyébként kiváló színész volt, és játszott pár kultikus tiszteletnek örvendő műben is, amelyek méltán érdemelték ki ezt a titulust, úgyhogy a blogomon is felbukkannak majd. :)

Gerberus 2024.04.02. 10:46:06

@Teakbois: Na igen, erről is volt szó, hogy valaki lehet csak lokálisan is sikeres, ezért vitatnám picit a "több világsikert aratott erotikus filmet", mert a világsiker lényegében a nevezett két filmben merült ki, a többi meg hát inkább csak olyan futottak még produkciók - King neve régóta sehol semmilyen vonatkozásban nem jött szembe külföldi oldalakon sem, leszámítva az ilyen filmőrült oldalakat.:)

Misamackó 2024.04.03. 19:58:48

Jó kis poszt - ismételten. Ez a film eddig kimaradt nekem, de most utánanézek, hogy melyik online tékából lehet esetleg kikölcsönözni :)
A Vad orchideák szerintem viszonylag ismert lehetett Magyarországon is. 1990-ben volt a bemutatója, és úgy rémlik, hogy elég jó reklámot, visszhangot kapott itthon - meg elég jó volt a nézettsége is, úgy rémlik.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.04.03. 22:23:05

@Misamackó:

Köszi. :) Így van, a Vad orchideák nagy durranásnak számított idehaza a maga idejében. Valószínűleg e blogon is felbukkan majd, akárcsak a kedvenc Zalman King-rendezésem, a Vágyak találkozása.

Gerberus 2024.04.04. 06:38:42

@Misamackó: Igen, a 9 és 1/2 hét mellett még az volt jelentős, de az is hozzátartozik ehhez, hogy akkoriban a rendszerváltás után sokmindenre ráugrott a honi filmforgalmazás, ami érzékibb volt, hisz végre hozzáférhetővé vált. Ekkoriban még az is megesett, hogy nevesebb színészek elmenjenek hardcore pornót szinkronizálni! :) Érdekes korszak volt ebből a szempontból.

Misamackó 2024.04.07. 17:37:34

@Teakbois: @Gerberus: Ezek szerint nem csak én emlékszem úgy, hogy a Vad orchideák elég jól futott idehaza is.
Jaja: vicces kis pornós szinkronok születtek annak idején. Némelyiken sírva röhögtem - és szerintem ezzel nem vagyok egyedül :)

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.04.07. 17:55:15

@Misamackó:

A színészek nélkül készült hangalámondásokat semmi sem múlja felül, azokhoz képest még a pornós szinkronok is művészi teljesítmények. Volt egy tipikus 80-as évekbeli akciófilm, amely alatt egy rém unott pali (talán maga a kazetta hazai terjesztője) hangja volt hallható minden szereplő helyett, és egészen különleges élményt nyújtott, amikor a főhős kommandós és a nője szexjelenete során mindkettőjük helyett nyögött, körülbelül úgy, ahogy nagyon kába páciensek szoktak foghúzás közben. :)

Gerberus 2024.04.09. 07:06:02

@Misamackó: Én találkoztam kifejezetten igényessel is, mondjuk ez inkább a honi színészek tehetségének volt köszönhető, de igaz, hogy legtöbbször ez inkább vicces volt.

Gerberus 2024.04.09. 07:06:03

@Teakbois: A hangalámondás tipikusan ilyen volt minden filmen műfajtól függetlenül, legyen az pornó, akció, kaland, fantasy; rémesen bárgyú volt, de amíg nem kapott tisztességes szinkront megtette az is.
süti beállítások módosítása