Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Charlie angyala és Hitler autója

Nightkill (1980)

2023. november 21. - Teakbois

Kathy, a kedves és bájos arizonai trófeafeleség a lehető legborzalmasabb társat fogta ki eltartója és férje, Wendell Atwell személyében: a biológiai fegyverek kifejlesztésével foglalkozó fickó a nejét és a mexikói házvezetőnőjét egyaránt megállás nélkül pocskondiázó büdös bunkó, aki két epés megjegyzés elsütése között azzal relaxál, hogy védőkesztyűt húz, és egymásnak ugrasztja ketrecben senyvedő házi majmait – azaz a Dallas Jockey Ewingja Szent Ferenc reinkarnációja hozzá képest. A boldogtalan Kathy a helyi árvák javára való adománygyűjtéssel és a szeretőjével, Steve Fultonnal vigasztalódik, aki mellesleg Wendell üzlettársa és jobbkeze.

nightkill_1980.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre. 

Steve egyik nap azzal lepi meg szerelmét, hogy az orra előtt nemes egyszerűséggel megmérgezi a szokásosnál is visszataszítóbb hangulatban leledző Wendellt, majd kijelenti, hogy ők ketten bizony bűntársak, elvégre az asszony megannyiszor hangoztatta, hogy a férje nélkül sokkal szebb lenne az élet. Steve szépen elszállásolja Wendell testét az Atwell-villa pincéjében található méretes fagyasztóládában, majd elindul azért az 1 millió „mosott” dollárt tartalmazó táskáért, amelyet Wendell egy reptéri csomagmegőrzőben helyezett el. Távozása előtt Steve megígéri, hogy visszatér Kathyhez, és a millióval a zsebükben elhagyják az országot. Másnap Kathy olyan felfedezést tesz, amelytől szinte eszét veszti: Wendell hullája eltűnt a ládából, a helyén pedig Steve fekszik, szintén nagyon is holtan. És ha mindez még nem lenne elég: nemsokára felbukkan a színen a fenyegető modorú Donner felügyelő, aki kínos kérdéseket tesz fel Wendell ügyeivel kapcsolatban, valamint bekukkant a kangörcstől sújtott szomszéd, Herbert Childs is (Kathy legjobb barátnőjének, Monikának a férje), aki épp rájött, hogy Kathy a mindene. Vajon hogyan mászik ki szép hősnőnk a slamasztikából?

vlcsnap-2021-12-13-19h04m41s230.png

vlcsnap-2021-12-13-19h17m48s815.png

vlcsnap-2021-12-13-19h18m51s833.pngJaclyn Smith (Charlie egyik angyala) Kathy Atwellként brillírozik 

A tősgyökeres New York-i Ted Post (A földönkívüliek éjszakai rabszolgái) eredetileg színésznek készült, ám a sors úgy hozta, hogy rendezőként végezte. Eleinte habkönnyű színdarabokat dirigált utazó társulatok számára, majd 1950-től sorra következtek a tévés munkák: Post igen hamar az amerikai tévés szakma egyik legmegbízhatóbb „munkásemberévé” vált, akire akárhány epizódot rá lehetett bízni a legnépszerűbb szériákból − a Peyton Place című roppant sikeres, 1964 és 1969 között gyártott szappanoperából egyenesen 179-et kapott −, ugyanis gyorsan és mindig profin állította elő a „képernyőkompatibilis” végterméket.

vlcsnap-2021-12-13-19h04m26s317.png

vlcsnap-2021-12-13-19h10m34s231.pngSteve Fulton a lefagyasztása előtt és után. A pórul járó gyilkos szeretőt a jóképű James Franciscus (Gyönyörű fotómodellek veszélyes vizeken) Jane Fonda szüzességének elvevője alakítja 

Tedünk 1959-ben, a Rawhide című westernsorozat forgatásán ismerkedett össze a feltörekvő Clint Eastwooddal, akinek aztán elsőrangú western-játékfilmet rendezett az Akasszátok őket magasra! (Hang ’em High, 1968) képében. Eastwood részben Posttól leste el a filmrendezői fortélyokat, és nem rejtette véka alá, hogy mentorának tekinti a direktor, ám a kölcsönös tiszteleten alapuló barátságuk semmivé lett második közös játékfilmjük, A Magnum ereje (Magnum Force) készítésekor. A Piszkos Harrynek becézett faarcú és kíméletlen bűnüldöző kalandjait bemutató 1973-as akciófilmben az egyre magabiztosabb és rámenősebb Eastwood számos jelenetet a saját szájíze szerint akart megvalósítani, és a simulékony természetű, konfliktuskerülő Post rendre engedett a nyomásnak. Így aztán a kasszasikernek bizonyuló klasszikus jó néhány kulcsjelenetét Eastwood rendezte, miközben Post a fejét csóválva várakozott a sorára a háttérben. Engedékenysége nem tett jót a hírnevének, és míg az immár sztárszínész Eastwood megindult felfelé a képzeletbeli direktori ranglétrán, Post benne ragadt az „olykor játékfilmekre is felkérést kapó tévés káder” skatulyájában.

vlcsnap-2021-12-13-19h11m11s711.pngSybil Danning, azaz Monika Childs, Kathy Atwell visszafogott legjobb barátnője

vlcsnap-2021-12-13-19h28m09s051.pngA cseppet sem visszafogott Sybil Danning négy évvel később, a tűzzel játszó és diákját elcsábító tanárnőként 

Ted Post 1980-ban úgy döntött, hogy megmutatja a lelke mélyén rejtőző Hitchcock-rajongót, ám nem egy „hitchcocki szőke” (Grace Kelly, Tippi Hedren és társaik), hanem egy posti barna, Jaclyn Smith (Charlie angyala az oligarcha ellen) segítségével. Smith az 1976-ban startolt és 1980-ra a végső stádiuma felé közeledő tévésorozat, a Charlie angyalai (Charlie’s Angels) legelegánsabb szexi magánhekusaként szerzett hírnevet, és alig várta, hogy televíziós üdvöskéből mozisztárrá lépjen elő. Ennek a legjobb módja az volt, ha olyan filmmel indítja új karrierjét, amelyben fesztelen komédiázás helyett drámai hangot üt meg és széles érzelmi skálán játszik. A Joan Andre és John Case által írt Nightkill tökéletes választásnak tűnt mind Smith, mind Post számára, ám a hirtelenjében megváltozó mozilátogatói elvárások keresztülhúzták a számításaikat.

vlcsnap-2021-12-13-19h09m44s106.pngA tetű oligarcha, aki egyben a bevándorlók és a majmok réme is: Wendell Atwell szerepében Mike Connors, a Mannix című kultikus detektívsorozat sztárja

1980-ban a Sean S. Cunningham rendezte Péntek 13-mal (Friday The 13th) kezdetét vette a slasher horrorfilmek korszaka (amelynek „előszele” 1978-tól tombolt John Carpenter Halloweenje révén), és a klasszikus, hitchcocki feszültségkeltés (hacsak nem Brian De Palma művelte) egészen a 80-as évtized második feléig elavultnak számított − onnantól fogva viszont megint remek húzásnak minősült a túlsúlyos brit zseni utánzása, és olyan klasszikusok születtek, mint a Hitch mester fekete humorát kafkai módon alkalmazó Hálószobaablak (The Bedroom Window, 1987). Ted Post és Jaclyn Smith közös projektje pont abban az esztendőben került a nagyérdemű elé, amikor a többség a friss divathullám hatására erdőben lekaszabolt ostoba kirándulók végzetében kívánt gyönyörködni, nem pedig abban, hogy egy csinos nő miképp próbál kikecmeregni egy szövevényes bűnügy csávájából. Néhány vegyes fogadtatású tesztvetítést követően a kíméletlen döntnökök úgy határoztak, hogy a régi vágású Nightkill-ből az USA-ban tévéfilm lesz, és csupán Európában forgalmazzák mozikban. Ezzel meg is pecsételték a film sorsát − Ted Post ezután már csak két további mozifilmet készíthetett, Jaclyn Smith pedig lemondott a mozisztárságról szőtt álmairól, és a tévés produkciók egyik királynője maradt.

vlcsnap-2022-11-10-07h14m52s422.pngFritz Weaver (a szoknyapecér Herbert Childs) az antik Mercedesét mutogatja: az autó eredetileg Hitler tulajdonát képezte, és a film német szponzorai annyira imádták, hogy átreptették szerepelni az arizonai forgatásra 

A Nightkill méltatlanul merült annak idején feledésbe, de a közelmúltban beköszöntő blu-ray korszak lehetővé tette, hogy elfoglalja megérdemelt helyét a polcunkon a többi elsőrangú Hitchcock-hatású alapmű mellett. Jaclyn Smith (akit sokan a legtehetségesebb színésznőnek tartanak Charlie angyalkái közül) remekül alakítja benne a kétségbeesett asszonyt, akit szeretője mohósága bajba, sőt életveszélybe sodor; minden rémületben töltött perce, minden könnye és sikolya hiteles, életszagú. A mellékszereplők is tündökölnek, amiben semmi meglepő nincs, ha számításba vesszük, hogy a színházi közegből érkező Ted Postot a szakma színészcentrikus rendezőnek könyvelte el, aki a lenyűgöző látványvilág helyett a szereplők jellemrajzára helyezte a hangsúlyt.

vlcsnap-2021-12-13-19h15m26s377.pngRobert Mitchum (Donner felügyelő), a vezérhím, aki talán nem is jófiú ezúttal… 

Smith mellé egy igazi hollywoodi legenda is kellett a produkció fényének emelése végett, és erre Posték a büszke macsó, Robert Mitchum (Kísért a múlt + Rettegés foka + A vadász éjszakája) személyében akadtak rá, akit az Amerikai Filmakadémia 1999-ben feltett a 20. század 100 legfontosabb férfi mozisztárját felsoroló listájára (Robertünk a 23. helyen „díszelgett”). A markáns arcú, minimalista eszköztárú színészóriás ugyanolyan emlékezetes tudott lenni lágy szívű kemény fickóként, mint hideg szívű bűnözőként, és a Nightkill-ben sem okoz csalódást. Mitchumnek nincs szüksége teátrális gesztusokra, hogy felfigyeljünk rá; ő maga a megtestesült természetesség, és a szűkszavú jelenléte beszédesebb bármely cirkalmas monológnál. A piát, a pin… akarom mondani a hölgytársaságot, valamint a karvastagságú jointokat kedvelő Mitchumből szó szerint árad az a fajta lezser tökösség, amely miatt mindig öröm látni a nagy öreget – jótét lélekként és velejéig romlott gazfickóként egyaránt.

vlcsnap-2021-12-13-19h13m46s531.pngElátkozott szerelmesek az arizonai édenkertben: James Franciscus és Jaclyn Smith 

Bár a Hitchcock ötlettárából megörökölt zuhany alatt romantikus felhanggal indító és ugyanott szörnyűségek közepette befejeződő, német pénzből amerikai színészekkel és angol technikusi gárdával forgatott Nightkill többé-kevésbé kicsinálta a rendezője és a főszereplője mozis karrierjét, Jaclyn Smith egy csaknem 10 évig tartó házassággal gazdagodott általa: a film készítése közben beleszeretett a kamera mögött serénykedő Anthony B. Richmond operatőrbe (A Földre pottyant férfi, A sas leszállt, Kampókéz), akivel 1981-ben összeházasodtak, és egészen 1989-ig éltek együtt.

vlcsnap-2021-12-13-19h34m34s683.pngKi zárta rá Kathyre a zuhanyfülke ajtaját? Nézd meg a Nightkill-t, és megtudod! 

Ráadás:

Jaclyn Smith Charlie angyalaként.

smith_44.jpg

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

A szupermodell, aki Rolls-Royce-ban szereti csinálni (18+)

A kamionos, aki végighajtott a sztriptízbáron (18+)

Drakula női Erdélyben tvisztelnek (18+)

Charlie angyala az oligarcha ellen (18+)

A földönkívüliek éjszakai rabszolgái (18+)

Gyönyörű fotómodellek veszélyes vizeken (18+)

A tanárnő, aki a diákja tüzével játszott (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr4516782814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.12.14. 16:24:15

Honnan bírsz ilyen filmeket összevadászni?!

S ha kíváncsi vagy rá, nézd meg a filmet!
Igenis!

SoltBrain 2021.12.14. 20:42:48

egyszer megnézem majd, érdekesnek tűnik

Gerberus 2024.07.06. 22:51:48

Ted Post pont úgy járt, mint Medák Péter, de ha visszagondolok A Magnum erejére az is hiányos dramaturgiájú volt, és hajlamos volt leülni a cselekmény; leginkább az önbíráskodó zsaruk hátterével maradtak adósok: honnan jöttek, miért váltak ilyenné? Harry indokait ismerjük, de velük mi a helyzet? Szerintem nem véletlen, hogy - Eastwood ide vagy oda - megmaradt egy filmiparos rendezőnek.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.07.06. 23:18:32

@Gerberus:

Ez egy kiváló film, és pont annak bizonyítéka, hogy Ted Post nagyon is értette a dolgát: jó alapanyagból jót csinált. A Piszkos Harry-filmek viszont engem hidegen hagynak; egyiknek sem nagy durranás a sztorija, kizárólag Eastwood karizmájára építenek, aki már az első készítésekor is akkora sztárnak számított, hogy maga szabta meg, miről szóljanak és hogyan. Ted Post döntéseit is folyton felülbírálta (az Akasszátok őket magasra! idején még hagyta, hogy rendezze őt, lényegesen jobb is az a film A Magnum erejénél), ezért romlott meg a viszonyuk oly mértékben, hogy többé nem dolgoztak együtt. Az önbíráskodó zsaruk hátterének hiányáról a következő jut eszembe: a Charles Bronson főszereplésével készült Éjféli leszámolásban eredetileg árnyaltabb lett volna a gyilkos személyisége, és kiderült volna, mitől vált nőgyűlölővé, Bronson azonban minden ilyen jelenetet kihúzatott a forgatókönyvből, mondván, csak elvonnák róla és a nyomozásáról a figyelmet (az nem számított, hogy ezektől sokkal érdekesebb lett volna a film). Valószínűnek tartom, hogy Eastwood sem volt rest hasonlóan cselekedni, amennyiben az írók (John Milius és Michael Cimino) több játékidőt szántak a rossz útra tért zsaruknak. Lehet, hogy Ted Post „csak” egy megbízható iparos volt, mégis tíz filmet szeretek tőle, míg a kommersz mozi mágusának tartott Spielbergtől csupán négy korait, a kétségtelenül világklasszis művészfilmes Ingmar Bergmantól meg egyet sem. Tehát a számok törvénye alapján számomra Post jobb rendező, mint ők, még akkor is, ha nem rendelkezett az övékhez hasonló technikai tudással és/vagy magvas mondanivalóval. :)

Gerberus 2024.07.07. 08:35:48

@Teakbois: Értem, persze ebben a személyes ízlés is dominál, hogy kinek kitől mi és mennyire vagy épp mennyi tetszik. Az időközben elcsesződő forgatókönyvek számomra sem ismeretlen jelenség, simán benne van a pakliban, hogy itt is ez történt.

Gerberus 2024.07.08. 07:42:52

@Teakbois: Kicsit utánaolvastam és azt találtam, hogy az eredeti forgatókönyvet író John Miliusnak egyáltalán nem tetszett a történet és a film, mert aztán Michael Cimino Post felügyeletével utólag átírták a sztorit, miután Miliust elszólította a Dillinger című film - Eastwood neve itt nem merült fel, de a forgatáson egyértelműen voltak vitái Posttal, hogy mi hogy legyen. Milius amúgy szívesebben látta volna Don Siegelt újra a rendezői székben. Lehet, hogy Postnak érdemben nem sok beleszólása volt a folyamatokba, de egyetértek Miliusszal, hogy a végeredmény sokkal jobb is lehetett volna.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2024.07.08. 07:55:49

@Gerberus:

Eastwoodot a róla szóló életrajzok többsége szent tehénként kezeli, a valódi, az élete (és a vele dolgozók, élők élete) minden mozzanatát kontrollálni kívánó természetébe egyedül a volt élettársa, Sondra Locke könyve által kapunk betekintést. Nem tudom elképzelni, hogy Eastwood ne felügyelte volna kezdettől, mi kerül A Magnum ereje forgatókönyvbe, és azt, miképp változik a történet, ugyanis az imázsa mindennél fontosabb számára. Miliusnak igaza van a filmet illetően, nekem meg abban, hogy neki is van pár munkája, amely sokkal jobb is lehetett volna. :)

Gerberus 2024.07.08. 22:00:59

@Teakbois: Persze Locke-ról meg azt mondanák, hogy csak a "sértett ex" beszél belőle, hozzátéve, hogy nem ismerem Eastwood természetét, így inkább felelősen nem nyilatkoznék róla, de enélkül is el tudom képzelni, hogy nagyon is el lehet foglalva önnön nagyságával.
süti beállítások módosítása