A navahó Sam Watchman egy kis arizonai porfészek seriffje, akit fehér és indián földijei egyaránt tisztelnek, munkája azonban nem sok akad, úgyhogy jobbára Lisa nevű barátnőjével cseveg telefonon. Egy nap azonban fenekestül felfordul a kisváros élete: fegyveres rablók fosztják ki a helyi bankot, és lepuffantják Sam nagybátyját, aki biztonsági őrként épp aznap kezdett dolgozni az intézményben. Az ügyet innentől személyesnek tekintő seriff Buck nevű fehér helyettesével eredne az elkövetők nyomába, ám nem várt „koloncot” kap a nyakába két nagyvárosi FBI ügynök, a fehér Paul Vickers és fekete társa személyében. Kiderül ugyanis, hogy a rablók vietnámi veteránok, vezérük pedig nem más, mint Leo Hargit őrnagy, aki harctéri kegyetlenkedéseiről híresült el és a zsákmányolt pénzből saját zsoldossereget akar toborozni. Az öt bankrabló repülővel menekül, de nem sokkal indulás után kényszerleszállást kell végrehajtaniuk, amelyet követően túszul ejtik a szép farmernőt, Annie Lansfordot, és vele kiegészülve folytatják útjukat. A hajsza kopár, sivatagos és olykor hóvihartól sújtott tájakon zajlik... ezen a terepen pedig csakis Sam Watchman képes boldogulni.
Will Sampson Sam Watchman seriffként ügyel a rendre
FIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.
1890. december 29-én, a dél-dakotai Pine Ridge Indián Rezervátum területén amerikai katonák csaknem 300 lakota őslakost (többségében nőket és gyerekeket) mészároltak le, miután a törzsfőnökük kijelentette, hogy nem adják át lőfegyvereiket a 7. lovassági ezred különítményének. 1973. február 27-én az Amerikai Indián Mozgalom (AIM) kötelékébe tartozó fegyveres oglala lakoták szállták meg az egykori mészárlás színhelyén alapított kisvárost, Wounded Knee-t az indiánokat azóta sújtó méltánytalan bánásmód és faji megkülönböztetés elleni tiltakozásul. A sokak által szabadságharcosnak elkönyvelt több mint 200 lakota és később érkezett, egyéb törzsbéli támogatóik 71 napon át tartottak ki, amely alatt számos alkalommal keveredtek tűzharcba a lefegyverzésükre kivezényelt FBI-osokkal. Az AIM két vezéralakját és a Wounded Knee-i megszállás fő szervezőit, Dennis Bankset és Russell Meanst 1974-ben terrorizmus vádjával állították bíróság elé, ám a per során annyi „piszkos titokra” derült fény a Szövetségi Nyomozó Iroda módszereit illetően, hogy az esküdtek végül Meansék javára döntöttek. Érdemes megemlíteni, hogy az AIM leghíresebb szponzora az álindiai szexguruként is lenyűgöző Oscar-díjas színész, Marlon Brando volt, aki nem csupán pénzzel segítette a mozgalmat, de az egyik mikrobuszát is Dennis Banks rendelkezésére bocsátotta, amikor az épp a hatóságok elől menekült. Az előzmények ismeretében nem meglepő, hogy az FBI nem tartozott az indián polgárjogi aktivisták kedvenc szervezeti közé néhány év elteltével sem, sőt úgy általában majdnem minden indián utálta ekkoriban. A CBS tévécsatorna fejesei 1977-ben úgy döntöttek, hogy a megbékélés és a közmondásos csatabárd elásásának elősegítése végett, Sam Rolfe forgatókönyvíró segédletével megfilmesítik Brian Garfield (Bosszúvágy + Ipi-apacs) 1972-es regényét, a Relentless-t (szabad fordításban kb.: Aki nem ismer könyörületet), amelyben egy navahó seriff egy eleinte lekezelő modorú FBI ügynökkel kénytelen összebarátkozni, hogy együtt számolhassanak le egy fehérekből álló bankrabló bandával.
„Jól jegyezd meg, kölyök: már nem kell lenyilaznunk a fehéreket, elég, ha megbírságoljuk őket gyorshajtásért.”
„Lisa? Nem, még nem vettem gyűrűt, de ígérem, hogy még ebben az évszázadban eljegyezlek...”
„Gyorsan lelövetem magam a bankrablókkal, hogy beinduljon a cselekmény.”
„Bosszút állok a bácsikámért, nincs szükségem segítségre, Buck.”
„Én azért veled mennék, Sam, meg az FBI-tól is bejelentkeztek ketten az üldözésre.”
„Én megyek elöl a távcsöves puskámmal, bárki más legfeljebb hátvéd lehet.”
„Húsz éven át öltem éhbérért a hazám szolgálatában. Mostantól csak annak dolgozom, aki rendesen megfizet, a rabolt pénzből pedig létrehozom a világ legütőképesebb zsoldosseregét.”
A CBS a rendezés feladatával a tévés veterán Lee H. Katzint (Mi történt Alice nénivel? + Az idegenek támadása) bízta meg, aki olyan profi társakat kapott, mint Jack Whitman operatőr (Hazárd megye lordjai) és John Cacavas zeneszerző (A tanárnő, aki a diákja tüzével játszott + A 18-as hangár titka). Paul Vickers FBI ügynököt Monte Markham (Baywatch + Forró drót), az elrabolt Annie Lansfordot Marianna Hill (Blood Beach + The Baby), a pszichopata kutyaölő Dan Barrackough hadnagyot pedig Ted Markland (Haragos agyalok a benzingőzös pokolból) alakította. A saját zsoldoshadseregre áhítozó Leo Hargit őrnagyot az egyik legismertebb amerikai karakterszínész, John Hillerman (Magnum + Piszkos Carey, a kórházi igazságosztó + A csupasz majom és az olajbáróné) formálta meg, akivel kapcsolatosan – ha már navahó téma van terítéken − nem árt tudni, hogy a navahó indián közegben játszódó modern krimikkel dollármilliomossá vált regényíró, Tony Hillerman unokatestvére volt. John Hillerman 1953 és 1957 között az USA Légierejénél szolgált, ahonnan őrmesterként szerelt le, majd színpadi-, később pedig filmszínész lett. Eleinte csak erős, otthonról hozott texasi akcentussal volt képes megszólalni, ám végül egy beszédtanár segítségével elsajátította a legarisztokratikusabb brit kiejtést, és ennek köszönhetően karrierje második felében számos úriember figurát alakíthatott (a Relentless őrnagyát is „kulturált gyilkosként” játszotta).
„Készen állok... Vigyenek, ahová akarnak.”
„Csak lelassítana minket ez a nő, őrnagy úr. Ne tekerjem inkább ki a nyakát?”
„Várjanak... Az El Condor című westernben nagyot alakítottam. Ha megnézik, talán meggondolják magukat.”
„Idióta! Túszra szükségünk van, a kutya viszont tényleg csak hátráltatna, úgyhogy szólj Barrackoughnak, ő majd elintézi.”
„Máris megyek kutyátlanítani, őrnagy úr, csak előbb felderítek egy kicsit.”
„Drága blökim, sajnálom, hogy csupán ilyen rövid szerep jutott neked.”
Sam Watchmant, az amerikai televíziózás történetének első olyan indián seriffjét, aki fehér bűnözők nyomába ered, Will Sampson muscogee (ejtsd: mászkódzsi) származású őslakos színész alakította. A 2,01 méter magas, oklahomai születésű Sampson húsz éven át rodeólovas volt, és Michael Douglas is egy rodeófellépése közben pillantotta meg: az 1975-ben épp producerként ügyködő színész egy hatalmas termetű indián fickót keresett a Száll a kakukk fészkére elmegyógyintézeti Bromden „törzsfőnkének” szerepére, és Sampson láttán rögtön tudta, hogy ő lesz az embere. A Ken Kesey-féle „kakukkos” regény filmadaptációját követően Sampson olyan, ma már kultikusnak számító művekben tette tiszteletét, mint a A törvényenkívüli Josey Wales, A gyilkos bálna, A fehér bölény (ez utóbbiban Őrült Ló lakota főnököt játszotta Charles Bronson Vad Bill Hickokjának oldalán), valamint a Poltergeist 2., amelyben szelleműző indián sámánként bukkant fel. A fehér bölény forgatásán Sampson azzal szembesült, hogy az indián mellékszerepeket barnára festett bőrű fehérekkel akarják eljátszatni, ezért addig nem volt hajlandó munkába állni, amíg le nem cserélték őket igazi indiánokra.
„Ha nem lennék sasszemű nyomkereső, nem vettem volna észre a Miss Lansford házában kifeszített drótokat, elbotlunk bennük, és azok rögtön élesítik a nekünk szánt gránátokat. Szóval ki is a legalkalmasabb az akció parancsnoki posztjára, Vickers?”
„Maga, Watchman, de ne verje nagydobra, hogy elismertem.”
Will Sampson a legjobb alakítását az 1979-es Fish Hawk-ban nyújtotta, amelynek mogorva indián címszereplőjeként a felesége és gyerekei halálát követően éveken át alkoholba fojtja a bánatát, ám egy szeretetre éhes és elhanyagolt fehér kisfiú kedvéért leszokik a piáról és hajlandó pótpapaként funkcionálni. Sampson 1987-ben, 53 éves korában hunyt el: a halálát veseelégtelenség okozta, amely a gyerekkori alultápláltság miatt alakult ki nála (16 éves koráig mélyszegénységben élt). A rokonszenves indián színész képzőművészként is remekelt: western témájú festményei az USA több galériájában is megtalálhatók. A Relentless nem több kellemes hangulatú, régi vágású akciókriminél, amelyben sokkal inkább a lassú tempójú hangulatteremtésen van a hangsúly, mint a lövöldözéseken. Az indián témák iránt érdeklődő retrokultistáknak mindenképp ajánlatos legalább egyszer megtekinteni.
Will Sampson a farmján
Jack Nicholsonnal a Száll a kakukk fészkére egyik emlékezetes jelenetében...
... és A fehér bölény Őrült Lovaként
Ráadás:
Néhány Will Sampson festményei közül.