Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Szemüveges bombanő puskával

La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil / The Lady In The Car With Glasses And A Gun (1970)

2024. március 27. - Teakbois

Dany Langgel, a szemüvege nélkül csak halvány foltokat látó, ám igen talpraesett reklámügynökségi titkárnővel a főnöke, Michael Caldwell közli, hogy a francia nemzeti ünnepnek számító július 14-ét – amely ezúttal péntekre esik −, valamint a hozzá kapcsolódó hétvégét gépeléssel kell töltenie. Öröm az ürömben, hogy Caldwellék mindehhez rendelkezésére bocsátják a párizsi villájukat, ahol szabadon időzhet, ugyanis a személyzet kimenőt kapott, Caldwell és neje, Anita (Dany egykori szobatársa és legjobb barátnője) pedig a kislányukkal Genfbe repülnek. Miután Dany kiteszi munkadóját és családját a repülőtéren, egy hirtelen ötlettől vezérelve úgy dönt, hogy a reá bízott főnöki autóval – egy szép Mercuryval − mégsem a villa felé veszi az irányt, hanem ha már úgyis a retiküljében a fizetése, elugrik a Riviérára egy kicsit felüdülni, a munkát meg majd letudja valahogy.

the_lady_in_the_car_with_glasses_and_a_gun_1970_1.jpg

FIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Danyt útközben egyre furcsább élmények érik: Az autópálya melletti kávézók egyikében a tulaj megpróbál visszaadni neki egy kabátot, amely állítása szerint Danyé, aki korábban már járt ott, bár hősnőnk ilyesmire nem emlékszik. A Danyt igazoltató közlekedési rendőr is biztos benne, hogy nem először találkoztak. Végül Dany egy olyan benzinkúton köt ki, ahol úgy tűnik, mindenki ismeri, ráadásul valaki hátulról megtámadja a mosdóban, és leüti, aminek következtében az ifjú hölgy kézsérülést szenved. Nem sokkal később Danynek rámenős udvarlója akad a távolról sem bizalomgerjesztő stoppos, Philippe képében, aki két közös hentergés után ellopja Danytől a főnök autóját. A titkárnők gyöngye Marseille-be érve észreveszi a tengerparton árválkodó kocsiját, amelyben Philippe még a slusszkulcsot is benne hagyta. Egyetlen apró szépséghibája van a dolognak: A Mercury csomagtartójában egy férfi hullája felszik kényelmesen, mellette egy puskával. Mi a fene folyik itt, és mitévő legyen Dany, aki diktáláshoz van szokva, nem efféle slamasztikákhoz?

vlcsnap-2022-03-24-20h19m17s515.png„Ugye bíró az apja, Dany? Remélem, nem ítél majd el amiatt, hogy vonzónak találom magát.”

vlcsnap-2022-03-24-20h19m25s663.png„Ugyan már, Mr. Caldwell! Nem a középkorban élünk!” 

Anatole Litvak, a szovjet földön világra jött, litván származású rendező fojtogatóan kommunista szülőhazájából 1925-ben Németországba költözött, és itt alapozta meg filmes karrierjét, amelyet aztán Franciaországban, majd pedig az Egyesült Államokban folytatott. Több jelentős filmtörténelmi esemény is fűződik a nevéhez: az ő 1932-es krimijével, a Coeur de lilas-szal futott be Jean Gabin; 1936-ban bemutatott kosztümös drámája, a Mayerling csinált világsztárt Charles Boyer-ből és Danielle Darrieux-ből; Kígyóverem (The Snake Pit, 1948) című alkotásában nyújtott alakításáért a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjra jelölték a birtokán később élve eltemetett feleségre bukkanó Olivia De Havillandot; és végezetül az általa rendezett 1956-os Anastasiával nyerte vissza Ingrid Bergman az amerikai nézők rokonszenvét.

vlcsnap-2022-03-24-20h20m59s848.png„Amint bepofátlankodtam az autódba, rögtön tudtam, hogy köztünk lesz valami.”

vlcsnap-2022-03-24-20h21m35s796.png„Utálom, amikor egy férfinak igaza van velem kapcsolatban…” 

Az 1960-as években Litvak csigalassú tempóra váltott − csupán három játékfilmet forgatott, amelyek közül az egyik pont az a produkciója, amely leginkább ismert Magyarországon: A tábornokok éjszakája (The Night Of The Generals, 1967) című, náci témájú bűnügyi mese számottevő sikert aratott, nem utolsó sorban az elképesztő sztárparádénak köszönhetően: az Arábiai Lawrence legendás Peter O’Toole-ján és Omar Sharifjén kívül olyanok kaptak szerepet benne, mint Donald Pleasence (A riksás, a sztriptíztáncosnő és a boszorkány + A nagy húsvéti átverés + Kastélymentő szex Poe módra) vagy Joanna Pettet (Naiv hippilány a kannibál házában + A veszett farmer és a Playboy-modell). Anatole Litvak 1970-ben jelentkezett utolsó filmjével, a francia pénzből és helyszíneken, ám brit főszereplőkkel forgatott La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil -lal, amely a népszerű író, Sébastien Japrisot azonos című és magyarul is megjelent regényén alapult. A filmet 1973-ban a hazai mozik is bemutatták – ugyanazt a magyar címet kapta, mint Japrisot kötete: A hölgy az autóban, szemüveggel és puskával.

vlcsnap-2022-03-25-06h47m48s960.pngMercuryval száguldani 1970-ben a francia utakon: Ez ám a leányálom!

vlcsnap-2022-03-24-20h27m41s678.pngA csomagtartó utasa: férfi hulla női(es) cipőben 

Litvak filmjének történetvezetése hűen követi a regényét, a legnagyobb erőssége pedig az, hogy sokkal jobban képes adagolni a feszültséget, mint Japrisot nem kirívóan hosszú, ám néha így is gyakran terjengőssé váló könyve. A La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil pazar helyszínei − Párizs, Avignon, Chalon-sur-Saône, Marseille, Moret-sur-Loing, Remoulins – hitelesen és megkapóan sugározzák magukból az 1970-es évek elejének azt a fajta „franciaságát”, amely egy sokkal nyugodtabb tempójú és életvidámabb miliőt sugall a manapság uralkodónál. És persze az sem hátrány, hogy a retro érájú tájakon egy vonzó hölgy száguld végig impozáns, lehajtható tetejű Mercuryval.

vlcsnap-2022-03-24-20h20m05s773.pngMrs. Caldwellt nem más játszotta, mint a közkedvelt színésznő, Stéphane Audran, a francia Hitchcockként emlegetett Claude Chabrol felesége

vlcsnap-2022-03-24-20h22m06s770.pngDany Lang szerepében Samantha Eggart, a rőt femme fatale-t láthatjuk. Eggart a szülei olyan középiskolába járatták, ahol apácák tanítottak. Miután a lázadó természetű lányuk majdnem megölte az egyiket, úgy vélték, ideje oktatási intézményt váltani 

Dany Langet, a szövevényes bűnügybe keveredő titkárnőt a brit Samatha Eggar (A mozgássérült bombanő és az ékszertolvaj + Ne szexelj az etruszk sírban!) játszotta, aki néhány évvel korábban A lepkegyűjtő (The Collector, 1965) című pszichothriller áldozataként begyűjtött egy Oscar-jelölést, ezúttal viszont esze ágában sem volt elhalálozni a filmvásznon. A „szeme sem áll jól” típusú munkaadóját, Michael Caldwellt a brit filmművészet óriása, az óriási mennyiséget vedelő és bármelyik forgatáson félelmetesen vicces botrányokat okozó Oliver Reed (Kastélymentő szex Poe módra + A zsoldos, aki lesmárolta a diktátort + A megállíthatatlan bosszúálló) formálta meg. Eggar és Reed ekkor szerepeltek először közös filmben, a való életben azonban régi ismerősöknek számítottak: Az Eggar klán a Reed család baráti köréhez tartozott, és az ötödik életévében járó kis Oliver azzal „örvendeztette” meg mindkét famíliát, hogy amikor egy percre egyedül hagyták a négyéves Samanthával, rögtön lehúzta a lány bugyiját, amiért aztán alapos fejmosásban részesült. Reed és Eggar jót nevettek az emlék felidézésén a forgatáson, románc azonban nem szövődött köztük. Reed 1979-es önéletírása, a Reed All About Me szerint ennek a következő volt az oka:

Samantha nem igazán leledzett partnerkereső kedvében, ugyanis pont a helyszínen tartózkodott a filmben egyébként nem szereplő Yul Brynner is, aki igazi perverz disznó volt: folyton rárontott szegény Samre az öltözőjében, egy jókora fényképezőgéppel kattintgatva. Azt remélte, hogy sikerül lefotóznia Samet meztelenül. Miután Sam többször is elkergette, elment panaszkodni a rendezőhöz, mondván, a díva gyerekes módon viselkedik!

vlcsnap-2022-03-24-20h25m11s417.pngMichael Caldwell (Oliver Reed) sátáni mosolya nem sok jót ígér 

Reed és Eggar barátsága némi csorbát szenvedett, amikor a stábnak és a szereplőgárdának szállást nyújtó hotel bárjában Oliverünk öt ivócimborája társaságában igencsak felöntött a garatra, majd módszeresen nekiláttak az ordítva mulatozásnak. Amikor Eggar panaszt tett a szállodaigazgatónál és az csendesebb dorbézolásra kérte Reedet, a színész így förmedt rá:

Hatalmas számlát csinálok épp a haverjaimmal a maga bárjában. Sam semekkorát sem csinált, mióta itt lakunk. Melyik vendégnek is van akkor igaza?

vlcsnap-2022-03-26-14h46m47s620.png„Mondd csak, Stéphane: Zavarná Samanthát, ha a haverokkal meginnánk húsz üveg ilyet, méghozzá cseppet sem halkan?” 

Az igazgató értette a célzást: Reedék elfogyasztották a teljes szeszkészletet, Eggar pedig még aznap este méltóságteljesen átvonult egy másik szállodába. A piabubus Oliver és tűzrőlpattant Samanthája kilenc évvel később, a David Cronenberg rendezte Porontyok (The Brood) forgatásán találkozott újra, amelyben az öntelt macsó egy elmemanipulátor pszichiátert, a vörös díva pedig legveszélyesebb, „démonkölyköket” szülő kezeltjét alakította. Akárcsak a kanadai horrormester filmjében, a La dame dans l’auto avec des lunettes et un fusil-ben is kiválóan teljesít a Reed−Eggar páros, úgyhogy e mára méltatlanul elfeledett nyári thriller minden „retrokultistának” kellemes szórakozást biztosíthat.

vlcsnap-2022-03-24-20h23m51s644.pngVajon ki csinált aktképeket Danyről a tudta nélkül? Nézd meg a filmet, és megtudod! 

Ráadás:

A film zenéjét Michel Legrand (A medence, Kamaszkorom legszebb nyara, Yentl) szerezte, a franciául és angolul is elhangzó betétdalt pedig a brit nemzeti kincs, Petula Clark énekelte, aki több mint hetven éve van a pályán és az albumaiból több mint 68 millió példány talált gazdára napjainkig

audran_22.jpg

audran_24.jpgBár Anatole Litvak filmjében nem vetkőzött, mások műveiben nem fogta vissza magát Stéphane Audran

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

A vámpír, aki be akarta fejezni a szobrát (18+)

Betablettázott kamionosok a lejtőn (18+)

A grófné, akit megkívánt a pszichológusa (18+)

Amikor Leslie Nielsenre ráomlott a barlang (18+)

A motoros banditák, akik megvédték a hippiket (18+)

Kastélyt örököltünk a sátántól! (18+)

Zombikkal állok bosszút a szerelmemért! (18+)

Halálig szexelő tudósok (18+)

Meat Loaf és John Parr, a rock and roll zsoldosai (18+)

A mozgássérült bombanő és az ékszertolvaj (18+)

Ne szexelj az etruszk sírban! (18+)

Kastélymentő szex Poe módra (18+)

A zsoldos, aki lesmárolta a diktátort (18+)

A megállíthatatlan bosszúálló (18+)

Joy és Joan bangkoki szextúrája (18+)

A kastély halálosztó bombanői (18+)

A Bee Gees és a francia pornósok (18+)

A rendelt legény és a kastély kéjsóvár úrnője (18+)

Michel és Janine, a kéjenc eltévelyedettek (18+)

Nathalie Delon: Francia szexszimbólum San Franciscóban (18+)

Belmondo, a hűtlen doki (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr7717790182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.03.27. 10:10:01

Én szeretnék olyan hajómodellekkel játszani, a kád "felszereltségéhez" tartozó zátonyok és szigetek között...

Vaszilics Fedor Emánuel 2022.03.29. 20:13:14

Japrisot könyve az egyik legjobb, legizgalmasabb krimi, amelyet valaha olvastam. Egészen egyedi, sajátságos stílusban íródott, tele van váratlan fordulatokkal, és az utolsó oldalakig tartogat izgalmat, meglepetéseket.

Számomra a film ehhez képest csalódás volt, pedig igazán nem voltak túlzott elvárásaim, biztos voltam benne hogy a könyv hangulatát nem tudják visszaadni, főleg mivel annak kb. a felét Dany, a főszereplő lány elbeszélés formájában adja elő. Azt nagyon nehéz megfilmesíteni.

De még a visszafogott várakozásomat is sikerült alulmúlni. Nem csak a hangulat, de a cselekmény és a szereplők sem tudták visszaadni azt a hátborzongató feszültséget amelyet a regény olvasásakor érezni. De több olyan eltérés is volt a regényhez képest, ami nagyon zavaró.
Először is Dany neve nem Lang, hanem Longo.
Sokszor és hangsúlyosan megjelenik a regényben hogy Dany szőke. Miért nem sikerült egy szőke színésznőt találni, vagy ha már ragaszkodtak ehhez a színésznőhöz, legalább festették volna be a haját, vagy adtak volna rá egy parókát.
Az autó pedig Thunderbird, ez legalább annyira hangsúlyos a regényben. Nem Mercury, Thunderbird! Nem hiszem el, hogy nem tudtak volna valahonnan felhajtani egy Thunderbird kabriót.
Tudom, hogy sokan csak rálegyintenek ezekre, de aki olvasta a regényt, sőt meghatározó krimiélménye volt (mint nekem) az nagyon bosszantónak találja ezeket az eltéréseket ráadásul nem is értettem, hogy mi indokolta ezeket. Itt nyilván nem arról volt szó, hogy nem fért volna bele a költségvetésbe, vagy technikailag nem tudták volna kivitelezni.

Egyébként 2015-ben kijött egy újabb filmváltozat is, (www.imdb.com/title/tt4159182/) de én azt még nagyobb csalódásnak találtam. Ráadásul Dany-nek ott is vörös a haja, és ott sem Longo-nak, hanem Dorémus-nak hívják bár az autó ott legalább tényleg egy Thunderbird.

AtomCamel 2023.03.27. 18:57:21

@Vaszilics Fedor Emánuel: Aztaa.. Nem semmi, hogy így emlékszel erre a filmre.. :-)
Nekem - erőlködök, erölködök - nem jut eszembe ilyen részletességgel, ilyen régi filmről ennyi minden. Jó: olyan, 70 -es években vetített film nem jut eszembe, aminek olvastam a könyv változatát - ez igaz.

Szóval: Váááá :-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.27. 22:01:20

Nem vagyok biztos abban, hogy a posztban említett filmeket nagyobb élvezettel nézném, mint ahogy a róluk szóló posztot olvastam. Persze maga a téma, a nem kicsit beteg színészek már adják az alapanyagot, de igazán a zseniális stílusod és történetszövésed teszi ezt a posztot rendkívülivé. Respect!!

Mondjuk a többi posztodat is mindig élvezettel olvasom.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2023.03.27. 22:17:42

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Köszönöm az elismerő és megható szavaidat, ilyenkor érzem, hogy érdemes volt létrehozni a blogot! Elsődleges célom, hogy rádöbbentsem az olvasókat arra, mennyi kiváló és nem épp szokványos film készült a 60-as, 70-es és 80-as években nyugaton: a többségük sajnos nem jutott el hozzánk annak idején, ezért ma sem ismerik őket elegen idehaza. Ha néhány alkotást meg is néz a publikum az ismertetőim hatására, akkor aztán végképp elérzékenyülök. :)
süti beállítások módosítása