Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Klaus Kinski és a bombanőt fenyegető kék kéz

Die blaue Hand (1967)

2022. november 16. - Teakbois

Dave Emersont, az Amerikában rejtélyes módon eltűnt Emerson gróf fiát bíróság elé állítják Londonban a kertésze, Edward Amery meggyilkolásának vádjával. Dr. Albert Mangrove-nak, egy diliház pszichiáter igazgatójának és Lionel Douglasnak, az Emerson család ügyvédjének köszönhetően Dave nem életfogytiglani börtönbüntetésben részesül, hanem életfogytiglani elmegyógyintézeti kezelésre utalják be, természetesen Mangrove doki intézményébe. Dave őrülthöz illő patáliát csapva hangoztatja ártatlanságát, de ezzel csak ront a megítélésén. Egyik este azonban egy ismeretlen bedobja neki a cellája kulcsát azon a résen keresztül, amelyen át az ételét szokta kapni. Miközben Dave megpattan a diliházból, valaki megfojtja az ügyeletes nővért. Dave egyenesen hazaszalad, és titokban behatol a családi kastélyba, ahová az elmegyógyintézet őt üldöző éjjeliőre is követi, akit aztán egy fekete lepelbe öltözött és tőrökkel felszerelt kék vaskezet használó alak eltesz láb alól, majd belegyömöszöl egy lovagi páncélba.

die_blaue_hand_1967.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Dave kétségbeesetten keresi ikertestvérét, Richardot, ám nem találja a szobájában. Hirtelen ötlettől vezérelve gyorsan rendbe hozza magát – igen ziláltan fest több kilométernyi loholás után −, majd magára ölti Richard ruháit, és így vonul le a nappaliba, ahová időközben megérkezett Craig felügyelő és Sir John, a Scotland Yard igazgatója, hogy elbeszélgessenek az Emerson família tagjaival – Richarddal, Charlesszal, Roberttel, Myrnával (Dave testvéreivel) és Lady Emersonnal, aki a felsoroltak mostohaanyja – Dave szökéséről és arról, tudják-e, hová mehetett. A családtagok közül senki sem veszi észre, hogy Dave alakítja Richardot, Craig felügyelő azonban gyanút fog, és átkutatja Dave szobáját, ahol egyrészt felfüggesztett viaszbábokat talál, valamint egy több száz éves iratot, amely a gyilkos lovagi ereklyét, a kék vaskezet ábrázolja. Craig Dave tudomására hozza, hogy tisztában van vele, ki is ő, viszont igen hamar belátja, hogy nem Dave ölte meg az időközben felfedezett éjjeliőrt, ugyanis épp egy helyiségben tartózkodik vele, amikor Myrnát a kastély másik végében megtámadja a titokzatos leples bitang. A Myrnát megmentő Craig ezután arra biztatja Dave-et, hogy a Scotland Yard jóváhagyásával továbbra is alakítsa otthon az immár eltűntnek számító Richardot és segítsen kézre keríteni a valódi elkövetőt. A kék vaseszköz tulajdonosa tovább szedi áldozatait, az elmegyógyintézetben dolgozó Harris nővér pedig azzal a hírrel keresi fel Craiget, hogy a Dave szökésekor meggyilkolt munkatársa nem sokkal a halála előtt bizonyítékot talált Mangrove doki aktáiban arra vonatkozóan, hogy a neves agyturkász sem nyerne első díjat egy őszinteségi versenyen. Vajon ki öldököl kék kézzel az Emerson-örökség megszerzése érdekében?

vlcsnap-2022-11-14-15h32m21s324.png„Végre hazaértem... Itt végre nyugtom lesz, a diliházban képtelen voltam aludni a sok hangoskodó Napóleontól és Hitlertől.”

vlcsnap-2022-11-14-18h07m40s287.pngA kék kéz senkit sem kímél...

vlcsnap-2022-11-14-15h36m51s027.png... ha összefutsz vele, lovagi páncélban végzed a kastély folyosóján

vlcsnap-2022-11-14-15h39m57s126.png„Lássuk, mire képes egy borotva és egy kellemes zuhanyzás...”

vlcsnap-2022-11-14-15h50m53s040.png„Üdvözlök mindenkit! Dave... akarom mondani: Richard vagyok.” 

1959 és 1972 között készültek a II. világháború utáni német moziipar első igazán jelentős exporttermékei, a belföldön is roppant sikeres Edgar Wallace-filmadaptációk. A brit Wallace által írt bűnügyi ponyvaregényekből a legtöbb alkalommal (összesen 14-szer) Alfred Vohrer (A boszorkánymester + Winnetou bosszúja) rendezett habkönnyű, a ködös albioni hangulatot csipetnyi germán dekadenciával fűszerező krimit, és az 1967-es Die blaue Hand (A kék kéz) munkálatainak levezénylésére is őt kérte fel a gyártó Rialto cég. Mire eme régóta tervezgetett Wallace-adaptációra is összegyűlt a szponzorpénz, már nem dolgozott a Rialtónál az a fickó (Gerhard F. Hummel), aki mindig kínosan ügyelt arra, hogy a filmverziók és a regények cselekménye ne üssön el feltűnően egymástól. Ennek következtében A kék kéz több forgatókönyvíró keze nyomát is magán viseli, akik gondoskodtak róla, hogy Wallace ötleteiből végül szinte egy se kerüljön bele a filmváltozatba. Akárcsak megannyi másik Wallace-film esetében, a szerepeket ezúttal is a német színjátszás kiválóságai kapták, köztük két visszatérővel: Siegfried Schürenberg számos alkalommal formálta meg a tökkelütött Sir Johnt, aki helyett mindig valamelyik jóképű, ám karizmával nem rendelkező beosztottja oldja meg a bűnügyeket, az Emerson ikerpárt pedig a Wallace-franchise ügyeletes rosszfiúja, minden idők legnagyobb német filmszínésze, Klaus Kinski alakította.

vlcsnap-2022-11-14-15h55m50s480.pngVajon a kapzsi Lady Emerson nyírja ki sorban a szereplőket?

vlcsnap-2022-11-14-16h41m10s679.pngVagy Mangrove doki, akinek a szeme sem áll jól?

vlcsnap-2022-11-14-16h49m47s612.pngNetán a nagypályás ügyvéd?

vlcsnap-2022-11-14-16h11m55s747.pngEsetleg az inas?

vlcsnap-2022-11-14-16h27m56s987.pngVagy a szép Myrna, aki elvileg nem lehet tettes, de ki a frászt érdekelt valaha is a logika egy Wallace-krimi készítői közül? 

A lengyel gyógyszerész apa és német ápolónő anya gyermekeként született Klaus Kinski (1926. október 18. – 1991. november 23.) 1930-ban költözött családjával Berlinbe, ahol 1944-ben besorozták a Wehrmachtba az ejtőernyősök közé, majd Hollandia határán hadifogságba esett. A fogolytáborban olykor darabokat adtak elő a rabok szereplésével és szórakoztatására, Kinskinek pedig olyannyira megtetszett a színészmesterség, hogy civilként is ezzel kívánt foglalkozni. Szabadulása után előképzettség nélkül meghódította a színházi színpadokat, és már ekkoriban botrányt botrányra halmozott: inzultálta a közönségét, rendezőit, színésztársait, ám zsenialitása megkérdőjelezhetetlen volt, többek közt generációja legjobb versszavalójaként tartották számon. A Wallace-krimiknek köszönhetően szerzett először országos, majd nemzetközi ismertséget, amelyekben szinte mindig gonosztevőként bukkant fel kisebb-nagyobb szerepekben. Az 1967-es A kék kéznek köszönhetően játszhatta el élete második filmes főszerepét, bár eddigre már a mellékszerepei révén is nyilvánvalóvá vált, hogy rendkívüli kisugárzásával akár egy-két perc alatt képes elhomályosítani legtehetségesebb kollégáinak ugyanazon műben nyújtott alakítását is.

vlcsnap-2022-11-14-15h56m57s328.png„Fellógatott viaszbabák a hálóban? Mindig is tudtam, hogy perverz disznó minden arisztokrata.” A kék kézben Harald Leipnitz által játszott Craig felügyelőt az 1971-es, Magyarországon is bemutatott Holttest a Temzéből című Wallace-filmben már Hansjörg Felmy alakította 

vlcsnap-2022-11-14-16h05m17s356.png„Nem öltem meg senkit. Ha nem hiszi el, menten szitává lövöm.”

vlcsnap-2022-11-14-16h05m27s705.png„Azzal nem használna az amúgy is megtépázott hírnevének, Dave...”

vlcsnap-2022-11-14-16h06m12s890.png„Úristen! Remélem, csak álmodom!”

vlcsnap-2022-11-14-16h06m01s717.png„Ki kell ábrándítsalak, Myrna...”

A Wallace-krimik mellett és után spagettiwesternekben (Pár dollárral többért + Golyó a tábornoknak + A halál csöndje stb.), valamint megannyi olasz és amerikai thrillerben, továbbá horror- és akciófilmben tűnt fel, legnagyobb sikereit azonban Werner Herzog művészfilmjeiben aratta (Aguirre – Az Isten haragja + Woyzeck + Nosferatu + Fitzcarraldo + Cobra Verde). A mozgóképes felbukkanásai révén már életében legendássá lett Kinski – Marlon Brandóhoz hasonlóan – megvetette fő kenyérkereseti tevékenységét, és csupán a színházi színészetet vélte valódi művészetnek. Három nőtől három gyermeke (Pola, Nastassja és Nikolai) született, akik szintén színészek lettek: Klaus Kinski elképesztő, De Sade-regényeket idéző és rengeteg fikciós elemet tartalmazó önéletrajzában (amely először Ich bin so wild nach deinem Erdbeermund, majd később jelentősen kibővítve Ich brauche Liebe címmel látott napvilágot) arra célozgatott, hogy a húgával, az anyjával és Nastassja nevű lányával is lefeküdt, Pola Kinski pedig 2013-ban kiadott Kindermund című önéletírásában azt állította, hogy az apja szexuális rabszolgaként bánt vele. Csak évekkel az eset után került nyilvánosságra, hogy Klaus Kinski 1950-ben majdnem megfojtotta a színháza egyik mecénását, aminek következtében három napra elmegyógyintézetbe utalták orvosi megfigyelésre: az őt megvizsgáló pszichiáter jelentése szerint Kinski a skizofrénia és a pszichopátia egyértelmű jeleit mutatta.

vlcsnap-2022-11-14-16h08m39s843.png„Olvastuk az önéletrajzát, förtelmes és gusztustalan, nem is értem, hogyhogy nem vágták magát sittre már a publikálása másnapján.”

vlcsnap-2022-11-14-16h07m47s947.png„Ne miattam főjön a feje most, Sir John, inkább találja meg a vaskezűt...”

vlcsnap-2022-11-14-16h31m22s459.png„Vannak érdekes kezeltjeink is, kukkantsanak csak be például ehhez a hölgyhöz...”

vlcsnap-2022-11-14-16h31m32s649.png„Sztriptíztáncosnő volt a drága, de végül elment az esze, és mindenhol le akart vetkőzni, úgyhogy behozták nekünk.” 

A kék kéz, sok más Wallace-krimihez hasonlóan, nem nélkülözi a valószerűtlen szituációkat és a fanyar humort, a végén érkező nagy leleplezés pedig konkrétan olyan, mintha egy Agatha Christie-regény paródiájából vették volna. A színészekre nem lehet panasz, Vohrerék minden szerepre megfelelő és karakteres arcú embert találtak, a magánéletben szörnyetegként viselkedő Klaus Kinskinek azonban egyikük sem ér a nyomába. Kinski az a fajta született filmsztár volt, amilyenből ma már szinte egy sem akad: rendkívül kifejező arca és mozdulatai révén egy olyan filmet is izgalmassá tudott volna tenni, amelyben csupán annyi történik, hogy reggel felkel, megborotválkozik, és elmegy sétálni – és közben egy szót sem szól. Quentin Tarantino gyerekkorában, Creature With The Blue Hand címmel látta egy autósmoziban A kék kéz angol szinkronos verzióját, amelyet a mai napig kedvenc német krimijének nevez. Aki kíváncsi rá, hogyan indult el Klaus Kinski az egyre jelentősebb főszerepek felé vezető úton, az mindenképp tekintse meg A kék kezet.

vlcsnap-2022-11-14-15h58m16s251.png„Ez itt a gyilkos fegyver...” Alfred Vohrer, A kék kéz rendezője az orosz fronton elvesztette a jobb karját, úgyhogy sosem végezhetett kétkezi munkát, és inkább filmrendező lett 

Ráadás: 

A kék kéz tempós aláfestő muzsikáját Martin Böttcher (Derrick + Az Ezüst-tó kincse) szerezte.

A kék kéz Myrnáját játszó Diana Körner a Playboy magazin német kiadásának 1975. márciusi számában.

39464_1975_03_pb_d_52_dianakoerner_123_364lo.jpg

39605_1975_03_pb_d_55_dianakoerner_123_225lo.jpg

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr3317979766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.11.16. 14:39:48

Klaus Kinski remek színész volt, aki rettenetes filmekben is játszott. Kíváncsi vagyok, ez melyik kategória lesz majd.

Teakbois · https://retrokult.blog.hu/ 2022.11.16. 14:48:44

@Field64:

Tipikus Wallace-krimiről van szó, amely a széria sikerültebb darabjai közé sorolható, bár Kinski a főszereplői titulusa ellenére csupán a játékidő nagyjából egyharmadában van jelen. Erős a gyanúm, hogy az általad rettenetesnek tartott filmjei közül többet is kedvelek, és előbb-utóbb olvashatsz róluk a blogomon. :)

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.11.16. 19:42:30

@Teakbois:

Ezt majd megnézem. Hát ami nagyon rettenetes volt, az például az Androidok lázadása.

Teakbois · https://retrokult.blog.hu/ 2022.11.16. 19:43:24

@Field64:

Na, arról pont lesz cikk, nekem tetszett.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.17. 08:48:01

Kinski tehetségét nem kétségbe vonva nekem az a bajom vele, hogy ha ő megjelenik egy bűnűgyi filmben, akkor 90+% a valószínűsége annak, hogy ő a rosszfiú. Ez a beskatulyázás átka.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2022.11.17. 18:20:12

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azt azért beláthatjuk, hogy ezzel a fejjel hősszerelmesnek nehezebb eladnia magát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.17. 19:18:26

@Androsz:

Kicsit más, de hadd kérdezzem meg: csak én vélek fölfedezni némi hasonlóságot Kinski és Latinovits Zoltán őrültsége között? Mármint IRL, nem a szerepekben, és elismerve, hogy Kinski volt a gátlástalanabb.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.11.17. 19:18:28

@Field64:

Keresem, de nem találom a filmet a torrentoldalakon.

Hangoskönyvként megvan a jútyúbon az eredeti könyv németül, de 8 óra 54 perces, ennél hamarabb elolvasom a német ekönyvet, és közben Chick Coreát hallgatok. :)

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.11.18. 12:29:47

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

A külföldi torrentoldalakon még Blu-ray-rip is van, de magyar feliratot én se találtam. Vohrer-filmekkel nem kényeztetnek minket a magyar torrentoldalak.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.11.18. 12:29:52

@Teakbois:

Menthetetlen vagy a filmművészet számára. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.12.09. 16:58:05

@Field64:

Bocsáss meg a kései reagálásért. Tudnál ajánlani pár ilyen torrentoldalt? Lehetőleg olyat, ahová nem kell meghívó.

A demonoid megszűntével már csak az nCore-on vagyok aktív, de úgy tűnik, szükség lesz egyéb forrásra is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.12.11. 07:39:57

@Field64:

Megkaptam, nagyon szépen köszönöm.
süti beállítások módosítása