Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Egy ágyban és agyban az ördöggel

Il diavolo nel cervello (1972)

2023. június 20. - Teakbois

Oscar Minno hosszú távollét után tér vissza Milánóba dél-afrikai kiküldetéséből. Nem sokkal hazaérkezése után megpillantja az utcán régi szerelmét, Sandrát, aki annak idején hozzáment jó barátjához, Fabrizio Garceshez, és egy fiút is szült neki. Sandra az anyja mellett ül engedelmesen egy elsuhanó autóban, és bár a tekintetük találkozik, Oscar legnagyobb megdöbbenésére egykori kedvese nem ismeri fel. A csalódott fiatalember tisztes távolból követi Sandrát, akiről kiderül, hogy dúsgazdag anyja villájában lakik, és sehová sem mehet egyedül, ugyanis meghibbant: tízéves kislánynak képzeli magát valamiféle súlyos lelki trauma hatására. Az egyre kíváncsibb Oscar pont a villával szemben bérel lakást, hogy annak ablakából figyelhesse Sandrát távcsővel.

ff13fa2bcec51991ea3f6904caa60491--keir-dullea-the-brain.jpgStefania Sandrelli (Sandra) és Keir Dullea (Oscar) az Il diavolo nel cervello forgatásán

FIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Miután Oscarunk Sandra anyját, Claudia Osio de Blanc grófnőt is követni kezdi, fontos felfedezést tesz: Sandra fiát, Riccardót apácák nevelik egy javítóintézetben, ahonnan a nagyanyja rendszeresen elviszi meglátogatni az apja sírját. Fabrizio ugyanis – a sajtóhírek alapján – néhány évvel korábban véletlenül agyonlőtte magát fegyvertisztítás közben. Oscar pszichiáter barátjához, Emilio Bontempihez fordul segítségért, aki némi szimatolást követően további hajmeresztő információkkal szolgál. A hivatalos rendőrségi jelentés szerint Riccardo lőtte le az apját, Sandra pedig megbolondult, amikor meglátta a férje holtteste mellett füstölgő pisztollyal álló fiát. Bontempi meglátogatja Riccardót, és erős kétségek támadnak benne a fiú bűnösségét illetően, úgyhogy saját szakállára nyomozni kezd, de ezáltal olyan szörnyűséges titkokra bukkan, amelyek napfényre kerülése csakis tragédiával végződhet.

mv5boge2ztgzm2utnmnmni00n2eylwixyzutmwrlm2ewmty4zwu5xkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

mv5bmja3mgiyztmtyjyzyi00ndzjlthhzwmtngy1zgfknzmxntu4xkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

Sergio Sollima (1921. április 27 – 2015. július 1.) a híres római filmes iskola, a CSC (Centro sperimentale di cinematografia) végzőse volt, a tanulmányait pedig kizárólag egy alkalommal szakította meg: 1943-ban csatlakozott az olasz ellenálláshoz, és a fasiszták, valamint a nácik elleni küzdelem – saját bevallása szerint – élete legfontosabb személyiségformáló eseménysorozatának bizonyult. A II. világháború befejeződése után lediplomázott, majd filmkritikusként helyezkedett el egy újságnál. A filmtörténetről írott könyvei felkeltették a producerek figyelmét, így előbb forgatókönyvíróként, majd rendezőasszisztensként kapott feladatokat. A direktori karrierjét egy habkönnyű komédiával (Nehéz szerelem, 1962), valamint olcsó James Bond-imitációkkal (például az Agent 3S3 filmek) kezdte, 1966-ban azonban Lee Van Cleef és Tomas Milian főszereplésével leforgatta Számadás (La resa dei conti) című spagettiwesternjét, amely egy csapásra az olasz cowboy-műfaj egyik nagyságává avatta, és innentől fogva a szakma csak úgy emlegette, mint „a másik Sergiót” (hogy ki mellett lett „másik”, azt igen könnyű kitalálni).

mv5byjbizgzmogytzda1ni00mtllltkwzwutm2jmzjazmdrkytnlxkeyxkfqcgdeqxvymta2ndgyna_v1.jpgA feleség, a férj és az anyós: Stefania Sandrelli (Sandra Garces), Maurice Ronet (Fabrizio Garces) és De Blanc grófnő (Micheline Presle)

mv5bn2m2zmm5ztety2jmmi00nzi3lwjhmzmtyzhkymq0yjm0yzrmxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpgAz aggódó Sandra és gyermeke, Riccardo (Stefania Sandrelli és Renato Cestiè) 

Noha Sollima nyugaton elsősorban a westernjei (Le resa dei conti, Faccia a faccia, Corri uomo corri) és akciófilmjei (az Oliver Reed és Fabio Testi főszereplésével forgatott zseniális Revolver és a Charles Bronson nevével fémjelzett Az erőszak városa) okán ismert, Magyarországon az indiai sztárral, Kabir Bedivel készített tévés produkciói (A fekete kalóz, Sandokan – A maláj tigris, A tigris még él: Sandokan, a felkelő) aratták a leghangosabb sikert. Sollima máig olyan rendezőként él a köztudatban, akinek a mozgalmas akciójelenetek kivitelezése „feküdt” a legjobban, úgyhogy a parádés történetvezetésű, egyik meglepő vagy épp megrázó fordulatot a másik után prezentáló 1972-es giallo krimi, az Ördög az agyban (Il diavolo nel cervello) igazi kakukktojás a filmográfiájában.

mv5bm2qyzjhlyjitztjmmc00nmnjlwjjzwmtndyyzdrmzmrimwq1xkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

Sollima giallója − a westernjeivel és akciófilmjeivel ellentétben − egyáltalán nem tartalmaz „látványos durvaságot”: ez részben valószínűleg annak tudható be, hogy a forgatókönyvet ezúttal egy hölggyel, a Visconti-féle Az ártatlant is jegyző Suso Cecchi d’Amicóval közösen írta. A számos múltidéző (flashback) jelenettel rendelkező film kifejezetten a hitchcocki feszültségteremtésre, valamint a kiváló színészi játékra helyezi a hangsúlyt. Az amerikai Keir Dullea Stanley Kubrick legendás sci-fijében, a 2001: Űrodüsszeiában még csak egynek tűnt a megbízható, de nem igazán karakteres hollywoodi „parancsvégrehajtók” közül, Sollimánál viszont élete egyik legjobb alakítását nyújtja Oscar Minnóként. Az Alain Delon által A medencében és a Ragyogó napfényben is megölt kiváló francia színész, Maurice Ronet ismét áldozatszerepben tündököl Fabrizio Garcesként, a titokzatos haláleset körülményeit hűvös tárgyilagossággal vizsgáló Bontempi doktort pedig Tino Buazzelli formálja meg profihoz méltóan.

mv5bzgq1ytg4zdktowrmzs00ztc1lwflyjctyjkwmty3ndayowi2xkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpgSandra és Oscar, az Ördög az agyban elátkozott szerelmesei (Stefania Sandrelli és Keir Dullea). A film operatőre a kiváló Aldo Scavarda volt, aki többek között Michelangelo Antonioni filmtörténeti mérföldkövét A kalandot (L’avventura, 1960) fényképezte 

Az Ördög az agyban legkiemelkedőbb színészi teljesítménye egyértelműen a Sandra Garcest játszó Stefania Sandrellinek (A megalkuvó, Mennyire szerettük egymástHuszadik század) köszönhető, akit az olaszok Sophia Loren, Claudia Cardinale és Gina Lollobrigida mellett a negyedik legfőbb, a szépséget páratlan tehetséggel ötvöző dívájukként tartanak számon. Sandrelli megrendítő hitelességgel kelti életre a tragikus férjvesztéstől zavarttá váló és kislánnyá „visszavedlő” fiatal anyát, ismét bizonyítva, hogy a nemzetközi élvonalhoz tartozik. Aki egy valóban csavaros észjárású és egyben kellemesen régi vágású olasz bűnügyi drámára vágyik, annak legalább egyszer az Ördög az agybant is látnia kell. Vértelensége ellenére a horroristák is élvezhetik az atmoszféráját, annál is inkább, mivel a film utolsó flashback jelenete ihlette Dario Argento mesterművének, a Mélyvörösnek (Profondo rosso, 1975) a végkifejletét.

mv5bnje5nwm3m2qtmmfkyy00zty3lwiwogqtndjhnmi3otbjzwnlxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1_fmjpg_ux1000.jpgA napfürdőző Keir Dullea és Stefania Sandrelli minden Retrokult-olvasónak élményekben gazdag nyarat kíván! 

Ráadás:

A film zenéjét a nagyszerű Ennio Morricone szerezte

c2103a215366300.jpg

e1a486525013544.jpgAz Ördög az agyban egyes hölgyei éretten sem szégyellték a külsejüket. Stefania Sandrelli például a botrányhős rendező, Tinto Brass A kulcs (La chiave, 1983) című klasszikusában mutatta meg bájait…

252047394_pb_ita_1979_10_p_106-107_orchidea_de_santis.jpg… Sollima krimijének egyik mellékszereplője, a Fabrizio szeretőjét játszó Orchidea De Santis pedig a Playboy olasz kiadásának vetkőzött

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

Zsarubosszú a sztriptízbárban (18+)

Róma, a drogok és a szex városa (18+)

Szexi és fotogén vagyok! (18+)

Forró egyiptomi árnyak (18+)

Ne szexelj az etruszk sírban! (18+)

Az ügyvéd, a prosti és a bosszúállók (18+)

Emberi fül a szexi topmodell hűtőjében (18+)

Deborah édes teste (18+)

A Playboy-modell és a szemtanú (18+)

A szomszéd nője mindig vonzóbb (18+)

Füstölgő Magnum és tomboló düh (18+)

Halál és élvhajhászat Velencében (18+)

Gioia halálosan szexi fotói (18+)

Mindenre kapható modellek életveszélyben (18+)

Villamosszéktől a vizespólós szépségversenyig (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr4517847669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2022.06.04. 11:17:07

Nem ismertem ezt a filmet, de amennyiben jó minőségben felllelem valahol, mindenképpen meg fogom nézni.

A gyönyörű Stefania Sandrelli az olasz filmművészet egyik legnagyobb felfedezése. Már bakfisként remekelt Marcello Mastroianni mellett a Válás olasz módra című filmben, és a rendező, Pietro Germi később is többször foglalkoztatta, akárcsak Bertolucci. Filmjei közül a minap írtam A megalkuvóról, júliusra várható A kulcs, és még az idén tervezem a Huszadik századot és a Sonka, sonkát is. Persze a gazdag Sandrelli-életműből még bőven lesz mit csemegézni.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2022.06.04. 11:22:01

@Field64:

Sandrelli valóban kitűnő színésznő. Nálam az Alfredo, Alfredo kapcsán várható még a felbukkanása, amely az egyik kedvenc olasz vígjátékom.

gigabursch 2022.06.05. 12:18:53

Újra és újra rádöbbennek, hogy hálivúd agyromboló hatása mennyire tönkreteszi az ember ízlését és egyáltalán a filmes ismereteit.
Egy újabb gyöngyszem.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2022.06.06. 10:05:55

@gigabursch:

Az olasz giallo krimik többsége igen magas színvonalú volt, lesz még szó jó néhányról a blogomon.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.21. 21:48:16

Meggyőződésem, hogy Keir Dullea rendkívül karakteres alakja volt a 2001-nek, és hogy a hidegsége, a rezzenéstelensége komoly színészi teljesítmény, nem puszta unalmasság. Amikor HAL nem engedi vissza az űrhajóba, jól látszik, hogy majd szétveti a düh, de csak annyit enged a felszínre, hogy kicsit nehezen veszi a levegőt, majd összpontosít a behatolás tervére. Kicsit Neil Armstrongot idézte nekem a figura, bár Armstong nem volt ennyire végletekig fegyelmezett. Dullea szerintem tökéleteset alkotott a filmben, és Kubrick tökéletesen használta őt.
süti beállítások módosítása