Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Prériölyv, a nőrabló indián

Winterhawk (1975)

2022. április 21. - Teakbois

1845 őszén a montanai feketeláb indiánokat himlőjárvány sújtja. Guthrie, a fehér nyomkereső azt tanácsolja fogadott testvérének, a betegség miatt a fiát elvesztő törzsfőnöknek, Prériölyvnek, hogy keresse fel a fehér telepeseket és kérjen tőlük gyógyszert. Prériölyv két harcosával és prémekkel megrakott lovakkal érkezik a fehérekhez, de azok, amint meghallják, hogy himlő ütötte fel a fejét az indiánok között, a közelébe sem akarnak menni Prériölyvnek, nemhogy üzletelni vele.

winterhawk_1975.jpgFIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

Két aljas bandita, Gates és Scoby, maga után csalogatja Prériölyvet és harcosait az erdőbe, azt ígérve, hogy elvezetik őket egy orvosságos emberhez. Gatesék egyszer csak megfordulnak, és az indiánokra lőnek, hogy megszerezzék lovaikat és prémjeiket. A két harcos meghal, Prériölyv azonban elvágtat pompás paripáján, és bosszút esküszik. Nem sokkal később visszatér egy csapatnyi harcos élén, és elrabolja a helyi prédikátor, Finley unokahúgát, Clayannát és annak öccsét, Cottont. Finley önként és persze pénz reményében jelentkezőkkel Prériölyv után ered, nyomkeresőnek pedig a vonakodó Guthrie-t kéri fel. Miután Guthrie távozik Finleyékkel, Gatesék berontanak a kunyhójába, és megerőszakolják, majd megölik indián feleségét, Sápadt Virágot. Közben Clayanna egyre inkább tisztelni kezdi a határozott és hallgatag jóképű férfi mintapéldányának számító elrablóját, és lassanként beleszeret…

vlcsnap-2022-04-17-22h15m25s610.pngPrériölyv (Michael Dante), a feketeláb indiánok büszke vezére

Az Indiana állambéli Hammond városában született, ám élete nagy részét Arkansasban (ejtsd: Árkönszá) töltő Charles Bryant Pierce (1938. június 16 – 2010. március 5.) az amerikai regionális filmgyártás egyik legjelentősebb alakja. Regionális filmeseknek nevezik azokat az alkotókat, akik nem a hollywoodi álomgyárnak dolgoznak annak elcsépelt nagyvárosi forgatási helyszínein, hanem független filmeket készítenek olyan tájakon, amelyeket – a közmondás szerint – a legtöbb amerikai kizárólag repülő ablakából szokott látni, ugyanis az utasszállító gépek általában csak elszállnak felettük, landolni azonban máshol szoktak. Pierce a The Legend Of Boggy Creek (A Boggy-szurdok legendája) című 1972-es áldokumentumfilm-játékfilm hibridnek köszönheti a hírnevét, amely egy, a jetihez hasonló méretes majomember arkansasi észleléséről és az elfogására indított hajtóvadászatról szól. A minimalista költségvetésű, főleg amatőr szereplőkkel forgatott film 160 ezer dollárnyi költségvetést emésztett fel, és 25 millió dollárt hozott a befektetőknek, köztük magának a direktornak. Pierce másik kasszasikerének az 1976-os a The Town That Dreaded Sundown (A város, amely rettegett a naplementétől) bizonyult, amely egy valóban létezett és máig ismeretlen kilétű texarkanai sorozatgyilkos rémtetteiről szól. A rendezőnek azonban nem e két egyébként kiváló alkotása állt a legközelebb a szívéhez, hanem indián témájú filmjei.

vlcsnap-2022-04-17-22h21m28s969.pngDacos elrablottak: A Clayannát életre keltő Dawn Wells és a rendező fia, a Cottont játszó Chuck Pierce Jr. 

Charles B. Pierce teljes direktori életműve tizenhárom játékfilmet ölel fel, amelyből hét western műfajú, és eme hét közül hat indián témájú. Pierce ábrázolásában az indiánok sohasem a békés pionírok tanyáit feldúló rettenetes vademberek vagy a fehér főhősök segítőkész „mellékes” barátai, hanem nemes lelkű, az erdőségeket és a prérit (azaz az őseredeti „meg nem szentségtelenített” Amerikát) a fehéreknél sokkal jobban ismerő és tisztelő emberek, akik ugyan nem értek el a technológiai fejlődés olyan fokára, mint a fehérek, természetközeli életfilozófiájuk és csupán szájhagyomány útján terjedő, több ezer éves becsületkódexük spirituális értelemben mégis az Európából érkezett hódítók fölé emeli őket. Bár a Pierce-féle westernekben is dörögnek a puskák és süvítenek a nyilak, a hangsúly mégsem az akción van, hanem azon, miképp idéz elő konfrontációt az őslakosok és a fehér telepesek egymástól gyökeresen különböző értékrendje.

vlcsnap-2022-04-17-22h28m43s797.png

vlcsnap-2022-04-17-22h37m11s752.pngA nyaktörő lovasjelenetek alapos felkészülést igényeltek a kaszkadőrök részéről 

Pierce első indián témájú filmje az 1975-ben, a montanai Flathead megye és Kalispell szemet gyönyörködtető tájain készített Winterhawk volt, amelyet a magyar tévé évtizedekkel később Prériölyv címmel vetített. A romantikába áztatott heroizmussal cseppet sem spóroló alkotás Lee Holdridge által komponált zenéje és James W. Robertson által fényképezett képsorai az 50-es évek grandiózus történelmi filmjeinek hangulatát idézik, a forgatókönyvet társszerzőként jegyző rendező azonban olyan üzenetet kíván közvetíteni, amely a 60-as évek hippi eszmeiségével és a 70-es években virágzásnak induló ökomozgalmak nézeteivel rokonítható. A forgatókönyv megírásához szükséges ihletet a direktor saját élményéből merítette. A 70-es évek elején Pierce gyakran autózott Texarkana és Los Angeles között, és az egyik alkalommal egy magányos indiánt pillantott meg az út szélén, aki a dzsipje mellett állt és a naplementét bámulta. Pierce-nek a következő hetekben sokszor eszébe jutott, mennyire méltóságteljesnek tűnt az útközben látott férfi, és lassanként elkezdett körvonalazódni az elméjében a Winterhawk cselekménye.

Charles B. Pierce filmjeiben a tájak ugyanolyan fontosak, mint a szereplők. A Winterhawk lélegzetelállító, festményekre kívánkozó képsorai az operatőr ügyessége mellett kizárólag a természetnek köszönhetőek; CGI-vel soha senki sem fog hasonlót produkálni:

vlcsnap-2022-04-17-22h21m05s730.png

vlcsnap-2022-04-17-22h25m03s653.png

vlcsnap-2022-04-17-22h26m31s861.png

vlcsnap-2022-04-17-22h17m53s041.png

vlcsnap-2022-04-17-22h18m10s719.png

vlcsnap-2022-04-17-22h20m09s282.png

vlcsnap-2022-04-17-22h20m31s640.png

A direktor rögtön a mű elején megfogalmazza az indiánokkal kapcsolatos véleményét, amelyet a stáblista felbukkanása előtt vetített szöveg közöl a nézőkkel:

Az emberiség történelme során egyetlen olyan nép sem létezett, amely szenvedélyesebben, költőibben és magasztosabban élte volna mindennapjait, mint a 19. század amerikai indiánjai. Sosem akadtak náluk bátrabb harcosok, merészebb lovasok és tragikusabb sorsú elnyomottak. Varázslatos, misztikus kötelék fűzte össze őket, amelynek révén felülkerekedtek a nyomorúságukon, és a csodás tájak valóságát áthatották szertartásaik, szellemviláguk képzetei és álmaik. Így teremtettek hiteles történelmet: költészetük vérrel íródott, nem virágokkal, fényárba borítja a lelket, és egészen addig fennmarad, míg Amerikát akár csupán egyetlen ember is őrzi emlékezetében. E nagyszerű nép, az amerikai indián férfiak és nők tiszteletére készítettük filmünket.

vlcsnap-2022-04-17-22h19m35s506.pngSacheen Littlefeather, azaz Sápadt Virág 

Charles B. Pierce igen büszke volt arra, hogy az egyik filmje bemutatója után a legendás westernsztár, John Wayne levélben gratulált neki ahhoz, hogy életben tartja a western műfaját egy olyan cudar időszakban, amikor a vezető stúdiók megvetően tekintenek rá és ódivatúnak titulálják. Wayne valószínűleg nem fogta fel, hogy Pierce egészen más szemszögből közelít a western zsánerhez, mint a fehér heroizmust ünneplő cowboyfilmek gyártói, a Winterhawk-ot pedig talán nem is látta, különben menten szívrohamot kapott volna Sacheen Littlefeather megpillantásakor, aki a nyomkereső Guthrie indián feleségét, Sápadt Virágot (Pale Flower) játssza a filmben.

vlcsnap-2022-04-17-22h22m36s651.pngSacheen Littlefeather és L. Q. Jones a Winterhawk nyomasztó nemi erőszak-jelenetében 

Az apja révén apacs, yaqui és pueblo származású Littlefeathert akkor ismerte meg a világ, amikor a militáns Amerikai Indián Mozgalom (American Indian Movement) ügyét nyíltan támogató Marlon Brando őt küldte el maga helyett az 1973-as Oscar-díjátadóra, hogy utasítsa vissza a nevében a Keresztapában nyújtott alakításáért neki ítélt szobrocskát. A színésznő később arról számolt be, hogy a színpad bal oldalán több férfinak kellett lefognia a tajtékzó John Wayne-t, aki oda akart rohanni hozzá, hogy elvegye tőle a mikrofont, sőt azt kiabálta, hogy meg is veri. Wayne megrögzött rasszista volt, utálta az indiánokat, és az, hogy egy kollégája az indiánok hamis és egysíkú hollywoodi ábrázolása elleni tiltakozásképp mond le az Oscarról és mindezt egy indián nőn keresztül hozza a közönség tudtára, számára az amerikai nemzeti lobogó sárba tiprásával volt egyenértékű. A pályakezdő Littlefeather karrierje megsínylette a Brandónak tett szívességet − a nagy stúdiók nem kívánták alkalmazni, és független filmekben is csak kisebb szerepeket kapott. 1975-ben ráadásul kétszer is megerőszakolták a mozivásznon: a Winterhawk-ban a tolvaj banditák esnek neki, a Johnny Firecloud című exploitation drámában pedig az indiángyűlölő redneckek.

Az üldözők:

vlcsnap-2022-04-17-22h14m11s766.pngLeif Erickson (Guthrie)

vlcsnap-2022-04-17-22h23m42s032.pngWoody Strode (Big Rude) és Elisha Cook Jr. (Finley)

vlcsnap-2022-04-18-11h48m52s888.pngDenver Pyle (aki Charles B. Pierce imádott állama, Arkansas nevét viseli szereplőként) 

A banditák:

vlcsnap-2022-04-17-22h31m08s794.pngL. Q. Jones (Gates)

vlcsnap-2022-04-18-17h31m37s533.pngDennis Fimple (Scoby)

Pierce-re a jelentős westernrendezők közül egyértelműen a szélesvászon előnyeit szintén maximálisan kihasználó, négyszeres Oscar-díjas John Ford (Aki megölte Liberty Valance-t, Az üldözők, Apacserőd) gyakorolta a legnagyobb hatást, akit még olyan, tőle teljesen eltérő stílusú direktorzsenik is géniusznak neveztek, mint Ingmar Bergman vagy Orson Welles. Pierce Ford iránti rajongása a színészválasztásban is érvényesült: számos művében szerepeltetett olyan karakterszínészeket, akiknek fiatalon valamelyik Ford-filmben élvezhette a játékát. A Winterhawk mellékszereplői közül a nyomkereső Guthiert játszó Leif Erickson, a prédikátor Finleyt alakító Elisha Cook Jr., valamint a Prériölyv nyomába eredők közé tartozó Woody Strode és Denver Pyle lehetnek ismerősek a Ford-életmű kedvelőinek. Alfred Hitchcock előszeretettel bukkant fel pár másodperc erejéig a filmjeiben, ezzel is rajtuk hagyva a kéznyomát. A baptista Pierce „mozgóképes szignója” az Amazing Grace (Csodás kegyelem) című vallási ének volt, amely több filmjében is elhangzik – a Winterhawkban Clayanna énekli a fim elején.

vlcsnap-2022-04-17-22h21m39s988.pngA Prériölyvet alakító Michael Dante 2006-ban Winterhawk’s Land címmel, kisregény formájában írta meg a törzsfőnök kalandjainak folytatását 

Winterhawk, azaz Prériölyv szerepét az impozáns külsejű és hanghordozású, olasz származású Michael Dante kapta. A western műfajban otthonosan mozgó Dante 1956-ban forgatta első játékfilmjét, a Valaki odafönt (Somebody Up There Likes Me) című életrajzi drámát. Munka közben összebarátkozott az egyik szintén szárnypróbálgató kollégájával, Steve McQueennel (Pokoli torony), akinek aztán az életét is megmentette, amikor elrántotta egy meghibásodott fékje miatt megállni képtelen filmgyári teherautó elől. Dante azon kevés westernszínész egyike, akinek lehetősége nyílt jó és rossz cowboyt, valamint indiánt is eljátszania, és egyik szerepkörben sem vallott szégyent.

vlcsnap-2022-04-17-22h35m48s071.pngDawn Wells (Clayanna), aki jéghidegben lobban szerelemre 

Prériölyv szerelmét, Clayannát egy rokonszenves színésznő, Dawn Wells alakította, akit a Gilligan szigete (Gilligan’s Island, 1964 – 1967) című családbarát vígjátéksorozat tett Amerika egyik kedvencévé. Wells Clayannája a film narrátora, aki kellemesen nőies hanggal és mindenféle pátosztól mentesen mesél arról, hogyan is vált egy titokzatos indián törzsfőnök szerelmévé.

vlcsnap-2022-04-17-22h35m22s284.pngPrériölyv filmbéli lova egy heves vérmérsékletű arab telivér volt, amely egy évvel a forgatás után súlyos sérülést szenvedett, ezért a gazdája kénytelen volt agyonlőni 

Aki egy igazán szép, a pisztolypárbajok helyett az indián igazságosság fogalmát előtérbe helyező westernt szeretne látni, annak szívből merem ajánlani a Winterhawk-ot.

vlcsnap-2022-04-17-22h39m58s695.pngA préri őslakos fiai

Ráadás:

Winterhawk után még egy Winterhawk… A 70-es évek egyik legjobb, csupa észak-amerikai indiánból álló rockzenekarának is ez volt a neve (a gitáros-énekes Nik Winterhawk miatt kapta)

sacheen_24.jpgSacheen Littlefeather a Playboy 1973. októberi számában

pierce_24.png

Charles B. Pierce sosem nyert Oscar-díjat, és Hollywoodban ma sem örvendeznek a regionális filmeknek. Arkansas államban a direktor halála után egy évvel június 16-át (Pierce születésnapját) két polgármester kezdeményezésére Charles B. Pierce-nappá nyilvánították. A Pierce-nap alkalmából több arkansasi városban is filmvetítéseket tartanak

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr6017812009

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2022.08.02. 05:59:37

Gyönyörű képeket hoztál a filmből. Elmentettem néhányat, és amikor majd véletlenül beléjük botlok újra, akkor az szép lesz. :-)

Érdekes, már a plakátról is felismertem néhány nevet, vagyis ez a film egyáltalán nem sokadik vonalbeli emberekkel készült, csak nem lett híres. Az IMDb-n 7.4-en áll. Kis Tollra is emlékeztem, és azt végképp nem gondoltam volna róla, hogy a Playboy fotókat készít róla. Eddig azt sem tudtam róla, hogy színésznő volt, csak az Oscar-esetet ismertem vele kapcsolatban. Ma két kézzel kapnának utána egy ilyen affért követően, változott a világ.

Teakbois · https://retrokult.blog.hu/ 2022.08.02. 08:29:22

@Androsz:

Köszönöm a kommentedet! A filmet rendezőként jegyző Charles B. Pierce minden művéről tervezek cikket, ugyanis a kedvenc alkotóim közé tartozik.
süti beállítások módosítása