Miután áttanulmányozta népe ősi próféciáit a királyról, aki elhozza a hőn áhított szabadságot, egy karizmatikus és elsőrangúan szónokló fiatalember úgy dönt, hogy Isten fiának adja ki magát, hátha ezzel forradalmat robbant majd ki és távozásra készteti szülőföldje megszállóit. Az önjelölt Messiás kitartóan böjtöl, követőket és apostolokat toboroz, ügyes manipulátorként látszólag csodákat tesz, a közönség pedig hamarosan a tenyeréből eszik. Főszereplőnk teljes mértékben meg van győződve a saját igazáról, és olykor suttogva, máskor ordítva terjeszti nézeteit – bár szívesen generálna a honfitársai életkörülményeit javító változásokat, elsősorban mégis saját megdicsőülésén munkálkodik. Földi pályafutása betetőzéseképp és a tökéletes megváltói mivolt kialakítása végett (legbizalmasabb, a kedvéért az árulói szégyenbélyeget is vállaló tanítványa közreműködésével) megrendezi saját elfogatását és keresztre feszítését – az utóbbit egy tetszhalált okozó drogszerűséggel kívánja átvészelni, hogy aztán pészah idején „feltámadjon” és tejhatalmú uralkodóvá lépjen elő. Egy római centurio és lándzsája azonban keresztülhúzza számításait...
FIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.
1973-ban két olyan rendhagyó filmalkotást – Jézus Krisztus Szupersztár és Godspell − is bemutattak világszerte a mozik, amely Jézus életeseményeit sajátos módon értelmezte és úgymond párhuzamba állította a korszak hippi érzelmű fiatalságának törekvéseivel. Mindkettő hatalmas sikert aratott, így aztán egy izraeli származású producerduó, Menahem Golan és Yoram Globus azon kezdte törni a fejét, hogy miképp kaszálhatnának ők is nagyot egy kellően meghökkentő és a keresztények Megváltóját új megvilágításba helyező művel. A később Chuck Norris-akcióorgiák (Ütközetben eltűnt + Tomboló terror + Delta Kommandó) révén gazdagodó páros választása a neves vallástörténész, Hugh J. Schonfield 1965-ös bestsellerjére, A pészah-összeesküvésre (The Passover Plot) esett, amely azzal a merész állítással sokkolta olvasóit, hogy Jézus valójában nem Isten fia, hanem egy haladó szellemiségű politikai aktivista és szektavezér volt, aki még „kereszthalálát” és „feltámadását” is aprólékosan megtervezte kedvenc tanítványa, Júdás, valamint a zélóták segítségével a célból, hogy az utókor a próféciákban megjövendölt Messiásnak tartsa. Schonfield kötete részben annak köszönhette a sikerét, hogy a korabeli pletykák szerint John Lennon ennek elolvasása után nyilatkozta azt a Beatlesről, hogy még Jézusnál is népszerűbbek (állítólag az írásműből készített film szintén elnyerte a rocksztár tetszését).
Az izraeli-amerikai koprodukcióban és csupán 300 ezer dollárból, kopár és autentikus izraeli helyszíneken forgatott 1976-os A pészah-összeesküvés az összes eddigi Jézus-filmnél „emberacúbb” portrét rajzol a názáreti világformálóról, akit nem tévedhetetlen természetfeletti hősként, hanem esendő és számos kifogásolható tettet végrehajtó halandóként ábrázol. A film teljes mértékben a zsidó hagyományba ágyazottan mutatja be Jézus és tanítványai tevékenységét, akik ennek megfelelően nem „keresztényesített” nevükön szerepelnek benne: Jézus helyett tehát Yēšūát kapunk, János helyett Yôḥānānt, és így tovább. Golanék filmje (és Schonfield könyve) azt hangsúlyozza, hogy Jézus a zsidó hit megreformálását és népe egységbe kovácsolását tekintette küldetésének, azaz nem olyasféle vadonatúj mozgalom létrehozásában volt érdekelt, amely az egész emberiséget megszólítja majd. További érdekesség, hogy A pészah-összeesküvés Pilátusa nem egy vonakodó és kezeit mosó helytartó, hanem a Jézustól leginkább rettegő döntéshozó, aki dróton rángatja a zsidó főpapot, Kajafást, és akár hamis vád alapján is elítéltetné a zavargásokat szító názáretit, csak hogy szabaduljon tőle.
Zalman King Jézusa a filmtörténet legopportunistábbja
A pészah-összeesküvést egy nem különösebben termékeny direktor, Michael Campus rendezte, aki eme filmeposzon kívül két blaxploitation krimit (The Mack + The Education Of Sonny Carson), egy szatirikus drámát (Survival, 1976) egy Oliver Reed főszereplésével készült kiváló utópista sci-fit (Z. P. G.) és egy karácsonyi cukiságot (Christmas Cottage, 2008) dirigált csupán. Az izraeli tájakat érzékletesen megörökítő operatőr Adam Greenberg volt, aki később olyan sikerfilmek kapcsán bizonyíthatta rátermettségét, mint a Terminátor 2. – Az ítélet napja, A gömb és a Charles Bronson legbrutálisabb igazságosztói remeklésének tartott Éjféli leszámolás. A filmbéli, kirívóan intenzív és mániákus Jézust nem más alakította, mint Zalman King (1941. május 23. – 2012. február 3.), aki generációja egyik legtehetségesebb rosszfiú-specialista karakterszínészeként kezdte a karrierjét, majd 45 évesen átnyergelt a rendezésre és a forgatókönyvírásra.
Egy emlékezetes Zalman King-i vízió: Carré Otis és Mickey Rourke a Vad orchideákban
A magyar fogorvos apával rendelkező Kinget már életében az elegáns amerikai erotika pápájaként emlegették olyan művei okán, mint a Vágyak találkozása (Two Moon Junction, 1988), a Vad orchideák (Wild Orchid, 1989), a Vörös cipellők (Red Shoe Diaries, 1991−1996) tévésorozat és mozifilm, valamint a Joe Cocker dalára világhírűt vetkőző Kim Basingert tartalmazó 9 és fél hét (9+1⁄2 Weeks, 1986) amelyet forgatókönyvíróként jegyzett, ám a szakmán belüli híresztelések szerint végig ő „kézivezérelte” a direktort, Adrian Lyne-t. Zalman King 46 éven át élt boldog házasságban feleségével és társszerzőjével, Patricia Louisianna Knoppal, aki nem csupán a 9 és fél hét forgatókönyvének megírásában vett részt, de A pészah-összeesküvésében is.
Donald Pleasence (Kastélymentő szex Poe módra + Az ördög szeme) Poncius Pilátusként. A The Passover Plot jelmeztervezőjét, Mary Willist Oscar-díjra jelölték a filmben látható ruhákért
Érdemes megemlíteni, hogy míg például Martin Scorsese 12 évvel A pészah-összeesküvés után bemutatott formabontó Jézus-filmje, a Nikosz Kazantzakisz regényén alapuló Krisztus utolsó megkísértése nagy botrányt kavart, addig az ateista Menahem Golan és Yoram Globus szívügyét érdekfeszítő gondolatkísérletként értékelte a megtekintői többsége. Úgy tűnik, sokkal felháborítóbb tud lenni az, ha az „isteni származék” mivoltában meghagyott Jézust szexelni látja a nézősereg, mint az, ha valakik megkérdőjelezik mennybéli eredetét és pusztán a római rezsim megalomániás ellenlábasának láttatják. A pészah-összeesküvés csupán egyetlen „minibotrányt” idézett elő: Pat Boone, az 1950-es évek népszerű, ám 1976-ra már megkopott hírnevűnek számító hívő táncdalénekese egyórányi műsoridőt vásárolt egy amerikai kábeltévés csatornánál kizárólag azért, hogy Golanék „Jézus-gyalázó” művét szidhassa. Boone élő adásban tárcsázta a film Pilátusát alakító, aztán 13 évvel később disznófejű prédikátorrá változó Donald Pleasence-t, hogy nekiszegezze a kérdést: mégis miért vállalt szerepet egy ilyen aljas és hazug ocsmányságban? Pleasence válasza: „Pénzért, Pat.” Kérdező és kérdezettje mellesleg egyaránt játszott A világ legszebb története − A Biblia (The Greatest Story Ever Told) című nagyszabású 1965-ös keresztény mozifilmben: Boone egy angyalt formált meg, Pleasence pedig a sátánt.
Zalman King Jézusként a filmben látnokot alakító Helena Kallianiotes társaságában. A hölgy a 60-as évek évek egyik legnépszerűbb Las Vegas-i hastáncosnője volt
Ráadás:
Danny Perlman gyártásvezető és Donald Pleasence (A zongoraművész és a Playboy-modell)
Danny Perlman kipróbálja az egyik keresztet