Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

Forró egyiptomi árnyak

Ombre roventi / Shadow Of Illusion (1970)

2024. február 24. - Teakbois

Gail Bland fotómodellt legújabb megbízása a festői szépségű Kairóba szólítja, ahol egy Isis nevű, homályos hátterű kozmetikai cég reklámfotóin kell majd szerepelnie… ám amint beteszi formás lábát Egyiptomba, furcsa események kezdik követni egymást. Gail megismerkedik a helybéli létére tökéletesen germán külsejű középkorú misztikussal, Kálebbel, az ambivalens viselkedés nagymesterével, aki óva inti attól, hogy egy titokzatos testvérpár társaságát keresse. Gail hamarosan rájön, hogy képtelen elhagyni Kairót, és egy Ozirisz-imádó hippi-kommuna fogságába esik, amelynek tagjai jeles napokon emberáldozatot mutatnak be nem éppen békepárti istenüknek. Vajon sikerül-e a szép manökennek ép bőrrel megúsznia az egzotikus kiruccanást?

ombre_roventi_1970.jpg

FIGYELEM! Egyes illusztrációk női meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.

1967 és 1971 között nem csupán az Egyesült Államokban születtek sorra a „se füle, se farka” történetvezetésű, viszont meglehetősen pszichedelikus hangulatú játékfilmek, hanem Itáliában is. Eme, gyakran már a mozikba kerülésük után pár évvel feledésbe merülő művek célja elsősorban az volt, hogy a rájuk jegyet váltóknak másfél órányi vizuális kíséretet biztosítsanak az alapos betépéshez. Az 1960-as évek egyik legjobb olasz gótikus horrorfilmjét, a sátánian szexi Helga Liné és a zavarba ejtő pillantású Barbara Steele főszereplésével készült Amanti d’oltretomba-t (Túlvilági szerelmesek) jegyző direktor, Mario Caiano 1970-es munkája, az Ombre roventi (Forró árnyak) is a fentebb említett kategóriába sorolható.

mv5bmwu5mdbjntytogfizi00zme4lwfhzwytzdfiodiwztvmmmrlxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

Noha a műfaji megnevezése szerint giallo, az Ombre roventi inkább a gótikus rémmesei hagyományokat ápolja: központi nőfigurája omladozó várkastély helyett a Közel-Keleten bolyong, és olyan események szemtanúja lesz, amelyek talán paranormális eredetűek, majd felbukkan az oldalán egy rejtélyes romantikus hős, aki talán nem is az, aminek elsőre látszik. Természetesen az 1970-es esztendő gót-asszonya sokkal szabadosabban éli mindennapjait irodalmi és filmbéli elődjeinél, aminek ékes példáját nyújtja a Gail Blandet alakító 1966-os olasz szépségkirálynő, Daniela Giordano (Meztelennek látok minden nőt!) és a szekta-alvezér Szehmetet játszó osztrák színésznő, Krista Nell leszbikus légyottja.

mv5bmdlhnmjlytmtnge2ys00mguzlwi0zdctnjk1nzg4njq1ntnmxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

A 2015-ben elhunyt Mario Caiano így emlékezett vissza a forgatási nehézségekre:

Az Ombre roventi producerei enyhén szólva megbízhatatlan alakok voltak. Azt ígérték nekem, hogy Kálebet az amerikai Stewart Granger alakítja majd, aki a Salamon király kincsével lett sztár tíz évvel korábban. Amikor földet értem Egyiptomban, kiderült, hogy Granger nemhogy nem fog megjelenni a forgatáson, de még felkérést sem kapott senkitől. Gyorsan szereznem kellett egy másik Kálebet, és nagy szerencsémre megtudtam, hogy egy régi jó színészbarátom, az osztrák William Berger, épp Kairóban dolgozik. Elvállalta a szerepet, és a családjának is adtam tennivalót: a lánya játszotta a kisgyereket, akit az Ozirisz-hívek elrabolnak, a felesége, Carol Lobravico, pedig varázslónőként brillírozott.

giordano_24.jpgDaniela Giordano, vagyis az 1966-os Miss Italia Mario Bava erotikus komédiájában, az 1971-es Quante volte... quella notte-ben

160913915_70d325.jpg

160913920_f1db28.jpg

Izrael és Egyiptom ekkoriban a szokásosnál is jobban összeakasztotta a bajszát − mindenhová katonák kísérték a stábot, mert bármikor légi csapásokra lehetett számítani, és Caianóék végül szállodát cseréltek, mert egy idő után túl sok bomba robbant körülöttük. Miután Daniela Giordano felpofozta a szektatagot játszó Antonio Cantaforát (Barbara Bouchet, a legszexibb apátnő + Isten megbocsát, Klaus Kinski soha) egy sivatagi csókjelenet közben (Antonio nagyon rágerjedt a dívára, aki viszont jégkirálynő maradt), az operatőr vehette az egészet elölről, a katonai kísérők pedig roppant idegesek lettek attól, hogy még legalább egy órán át kellett tökéletes célpontként virítaniuk a homoktenger közepén.

mv5bmjflnznhotqtyjc5ys00zwzklthkngitntgymtywnzjlmzqxxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1.jpg

Az Ombre roventi elkészülését követően − a leszbikus enyelgés és a hippik drogfogyasztásának ábrázolása miatt − 18+-os besorolást kapott, egy valódi drogügy azonban megpecsételte a sorsát. 1970. augusztus 5-én a kábítószer-ellenes ügyosztály rendőrei rajtaütöttek az épp vendégeit szórakoztató William Berger (A ruha, amely minden nőből gyilkost csinál + Hé, barátom, itt van Sabata!) Praianóban álló villáján, és miután fél gramm hasist találtak a helyszínen, kilenc embert előállítottak – köztük a színészt és feleségét. Bergert és Carol Lobravicót érthetetlen okból elmegyógyintézetbe zárták, ahol Lobravico hashártyagyulladást kapott, és mivel túl későn műtötték meg, elhalálozott. Berger 1971 márciusában szabadult, miután felmentették a drogbirtoklás vádja alól, ám addig majdnem egy éven át „nem hivatalos” tiltólistán voltak a filmjei Olaszországban, azaz csak tessék-lássék forgalmazták őket. Így aztán a pont ekkoriban bemutatott Ombre roventi-t szinte senki sem láthatta. Aki az atmoszférateremtés képességét (ebben Mario Caiano tehetséges volt) többre értékeli a nagy költségvetésnél és a kevésbé ismert európai „hippikult” filmeket is szereti, annak nyugodt szívvel merem ajánlani ezt az olasz-egyiptomi okkult mesét.

mv5boguzmdi0yjitowzlos00ztc4ltk3yjitnjg4ywuynzm3odzhxkeyxkfqcgdeqxvymjuyndk2odc_v1_fmjpg_ux1000.jpg

Ráadás:

berger_24.jpgWilliam Berger a Rolling Stones Keith Richardsának londoni szobatársából lett a spagettiwesternek gyakran foglalkoztatott (anti)hőse 

nell_28.jpg

Krista Nell, a csupán 29 évesen, leukémiában elhunyt osztrák díva

MÉG TÖBB TEAKBOIS-FÉLE RETRO:

Zombikkal állok bosszút a szerelmemért! (18+)

A motoros banditák, akik megvédték a hippiket (18+)

Kastélyt örököltünk a sátántól! (18+)

Meat Loaf és John Parr, a rock and roll zsoldosai (18+)

A ruha, amely minden nőből gyilkost csinál (18+)

Meztelennek látok minden nőt! (18+)

Barbara Bouchet, a legszexibb apátnő (18+)

Isten megbocsát, Klaus Kinski soha (18+)

Autó a fán, avagy bolondozás a javából (18+)

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr9217507488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Field64 · https://moviecops.blog.hu/ 2023.02.24. 07:42:18

Nem ismertem a filmet, köszi az ajánlót. Krista Nellt kifejezetten tehetségesnek látom az utolsó képen, kár érte.

Szerintem nem tévedek túl nagyot, ha úgy gondolom, a cikkben látható képek némelyikén a lenge öltözékű hölgyre utólag pingáltak némi ruhadarabot, a filmben anélkül látható.

„Ízisz, Ozirisz,
jól halad a piramisz.
Nemcak kő van,
iram isz.
Egész nap harszog a rabszolgakórusz,
Egy, kettő, Hórusz!”

(Bpcs, ezt nem hagyhattam ki.)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.24. 19:21:34

Nahát! William Berger neve bizony nem volt ismerős, de az a kép a bendzsóba rejtett, és nagyon hatásosan működtetett puskáról mindjárt helyretette bennem a színészt. Az a kép a Hé, barátom, itt van Sabata! című könnyű nyáresti westernből való, első alkalommal valóban egy nyáreste, egy balatoni kertmoziban láttam. Nem egy kiemelkedő alkotás, de vannak benne olyan jelenetek, amelyekre emlékszik, aki látta. Például puska a bendzsóban.

Teakbois, ennek az Ombre roventinek a történetét nem magyaráztad agyon. Vegyem úgy, hogy csak spoilermentes akartál maradni (mérsékelten védhető álláspont, aki fél a spoilertől, az olvasgassa a sporthíreket), vagy az az igazság, hogy a történet ennyivel ki is fújt? :-)

@Field64: Igen, ezek a kékes-fehéres színű kis leplek szemlátomást egy Photoshop előtti korszak technikailag igazán tiszteletreméltó erőfeszítései lehetnek.

Teakbois · retrokult.blog.hu 2023.02.24. 19:46:43

@Androsz:

Nem titkolt célom, hogy a végkifejlet elhallgatásával olyannyira felkeltsem a potenciális nézők kíváncsiságát idehaza alig ismert vagy ismeretlen alkotások iránt, hogy a blog felkeresése után azonnal minden energiájukat az adott film előkerítésére fordítsák annak érdekében, hogy megtudják, miképp végződik. :) A cselekménynek általában nagyjából az egyharmadát vagy legfeljebb a felét árulom el, attól függően, mennyit lehetséges a nyilvánosság elé tárni a „poén lelövése” nélkül. Azaz a Retrokultot alapvetően kedvcsinálónak szánom a műélvezethez.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.25. 14:42:33

@Teakbois: Persze, jó szöveg, igazából te is csak a feléig bírod végignézni a filmet. :))

Tolve 2023.03.15. 21:58:48

Köszönöm az ismertetőt. Igencsak ritka darab, magam sem tudom, hogy lehet pl. az eredeti olasz nyelvű változathoz hozzáférni, csak a japán feliratos angol nyelvű verzióba futottam eddig bele.
William Berger filmjei közel 100%-ában hozta a rezignált arckifejezést szomorkás félmosollyal megspékelve, a rezignáltság okai valószínűleg az 1970-es sajnálatos eseményekben is keresendők (Ez az elmegyógyintézetes-elhalálozós történet kapott végül megfejtést? Észszerű eljárás volt ez hasis birtoklásáért akkoriban?).

Teakbois · retrokult.blog.hu 2023.03.15. 22:10:15

@Tolve:

Köszönöm a kommentedet! Bergerék tragédiájáról valószínűleg a színész 1985-ös memoárja (Half Way Home) tartalmazza a legtöbb információt, de ez sajnos a szinte beszerezhetetlen könyvek közé tartozik manapság.
süti beállítások módosítása