Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ismerd meg a legjobb régi zsánerfilmeket!

RETROKULT

RETROKULT

A magánkopó és a kéjsóvár díva

2020. december 10. - Teakbois

Helyszín és időpont: Los Angeles az 1940-es évek elején… Nick Popodopolis magándetektív (azaz private dick – milyen gyönyörűen kétértelmű tud lenni az angol nyelv, ha épp úgy hozza a szükség!) felballag emeleti irodájába, ahol egy középkorú, ám még éretten is bombázó kinézetű hölgyet talál, aki előbb kedveskedve, majd pár perc elteltével erélyesebb módon próbálja rávenni arra, hogy hagyja a fenébe az ügyet, amelyen épp dolgozik. A sikertelen meggyőzési kísérlet pisztolypárbajba torkollik… Egy szempillantással később a szőkeség holtan hever a helyiség közepén. Az irodája falán függő fiatalkori kép tanúsága szerint egykor rendőrként szolgáló Nick régi ismerősét, a környék legszomjasabb öreg felügyelőjét hívja a helyszínre, majd mindkettőjük poharába tetemes mennyiségű whiskyt löttyintve elmeséli, miképp fajultak idáig az események…

dixie_20.jpg

FIGYELEM! Egyes illusztrációk meztelenséget ábrázolnak, emiatt csak 18 éven felüli és ilyesmire nem érzékeny olvasóim kattintsanak a „TOVÁBB” linkre.  

Popodopolis a fénykorán már túljutott, ám továbbra is dúsgazdag és vonzó hollywoodi díva, Dixie Ray megbízásából nyomozott annak ex-férje után, aki állítólag egy orgián készült kínos fotókkal zsarolta volt nejét, a lepuffantott asszony pedig a biszexuális sztárszínésznő személyi asszisztense és szeretője. Az egyre komplikáltabb történetből nyilvánvalóvá válik, hogy szinte mindenki sáros valamiben, és semmi sem az, aminek elsőre látszik. Üdvözlök mindenkit a (pornografikus) film noir veszélyes kemény fickókkal és még náluk is veszélyesebb ravaszdi nőkkel teli világában! Mai retro filmcsemegénk nem más, mint az 1983-ban készült Dixie Ray Hollywood Star.

02.jpg

1972 és 1985 között a pornófilmek világa kisebb-nagyobb megszakításokkal központi kulturális témának számított az Egyesült Államokban: a napi sajtó rendszeresen foglalkozott a friss mozibemutatókkal, amelyeken akár olyanok is felbukkantak a nézőseregben, mint Warren Beatty (a Bonnie és Clyde sztárja) vagy Truman Capote, a szexuális forradalom és a vele kéz a kézben járó tabudöntögetési hajlandóság pedig okot szolgáltatott a túlzott bizakodásra. Az „éles szexet” felvonultató filmek gyártói úgy hitték, hogy a pornó is lehet sikkes, ha érdekes forgatókönyvekkel és minőségi színészi játékkal megspékelve tálalják.

03.jpg

A Dixie Ray Hollywood Star-t jegyző és az Anthony Spinelli álnevet használó Sam Weston azon direktorok közé tartozott, akik reménykedtek benne, hogy a pornó zsánere egyre elfogadottabbá válik. Weston úgy vélte, előbb-utóbb a hagyományos hollywoodi megafilmek szexjelenetei is „valós akciót” fognak tartalmazni, ezzel pedig előtte és felnőttfilmes pályatársai előtt is megnyílnak majd az Álomgyár kapui. A naiv ábrándozásnak a rideg valóság vetett véget: A pornófilmek színvonala az 1980-as évek második felétől meredeken zuhanni kezdett, ugyanis az olcsó, történetmentes, csak a nemi aktusokra fókuszáló és közvetlenül a videotékáknak készülő alkotásokat szinte fillérekért lehetett előállítani a mívesebb játékfilmekhez képest, viszont ugyanakkora vagy nagyobb bevételt hoztak, mint drágább társaik. Így aztán idővel a műfaj ambiciózusabb rendezői is beálltak a sorba, elkezdtek a tékáknak termelni, és nem forgattak többé a hollywoodi kollégáik babérjaira törő mozgóképes remekléseket.

04.jpg

Az Adult Film Association of America díjkiosztóján hét kategóriában – többek közt legjobb férfi főszereplő, rendező és film – győzedelmeskedő és az amerikai szexfilm-kritikusok rendezői nagydíjában részesült 1983-as Dixie Ray Hollywood Star a sikkes pornó korszakának egyik utolsó jelentősebb dobása. A karrierjét hollywoodi tévésorozatok színészeként kezdő Weston magabiztosan és a műfajban otthonosan mozogva vitte filmre a Polanski-féle Kínai negyed amorális miliőjét idéző noir mesét (amely hasonló „végső csavarral” rendelkezik, mint a lengyel direktor mestermunkája, azzal a különbséggel, hogy ezúttal nem apa és lánya, hanem mostohaapa és mostohalánya keverednek tragédiát eredményező viszonyba).

05.png

Sam Weston az ismert karakterszínész, Jack Weston (Jack alakította a Várj, míg sötét lesz nevezetű thrillerben az Audrey Hepburnt terrorizáló gazfickók egyikét) testvére volt, és játszott a Magyarországon is bemutatott, Egy krumpli, két krumpli című 1964-es drámában. (Samünk a halála napjáig azt állította erről a ’60-as évek előítéletes délvidéki Amerikáját egy fekete férfi és egy fehér nő házasságán keresztül bemutató műről, hogy valójában ő rendezte, de a stúdió galád mesterkedései folytán csak a produceri titulust kaphatta meg, a direktorit pedig másnak kellett átpasszolnia.)

06.jpg

A Dixie Ray Hollywood Star pont olyan, amilyennek egy valamirevaló neo noir-nak lennie kell. Külön dicséretet illeti a rengeteg természetes fénnyel dolgozó és elsőrangú operatőrt, Dean Rogers forgatókönyvírót (a klasszikus noir-ok védjegyének számító, pajzán kétértelműségbe csomagolt férfi-női párbeszédeket ezúttal nem kevésbé frappáns szókimondás helyettesíti), valamint a többségükben pornós hátterű színészeket és színésznőket, akik mindannyian profi és hiteles alakítást nyújtanak. A pálmát közölük egyértelműen a magánhekusi főszerepben lubickoló John Leslie (eredeti neve John Leslie Nuzzo) viszi el, aki érzékletesen jeleníti meg a kanos-cinikus magánzsarut, akiből még a Los Angeles-i fertő sem tudta kiirtani az elemi emberségességet és a személyes becsületkódexe iránti elkötelezettségét. A 2010-ben elhunyt Leslie-t nem véletlenül nevezik a „pornológusok” a szexműfaj egyik legjobb színészének: a művészi karrierjét szájharmonikásként kezdő macsó (megfordult a blues-legenda John Lee Hooker kísérőzenekarában is) nem csupán az ágyban volt igazi őstehetség, de a dialógusok terén is – mainstream filmekben ugyanúgy megállta volna a helyét, mint a hardcore világában.

07.png

08.pngJack Nicholson méltó vetélytársa: John Leslie 

01.jpgJuliet Anderson, aki középiskolai tanárból lett pornósztár

A hölgyek közül a rámenős asszisztenst életre keltő Juliet Anderson (alias Judith Carr) és maga Dixie Ray, azaz a szenvtelen és erős akaratú „végzetes asszonyok” eljátszására specializálódott vörös hajú Lisa De Leuuw (alias Lisa Trego) emelkedik ki – utóbbi alakítását a korabeli kritikák méltán hasonlították Barbara Stanwyck legemlékezetesebb pillanataihoz, bár Stanwyck sosem bújt olyan mocskos szájú nő bőrébe a filmvásznon, mint amilyen Dixie Ray. Trego/Leeuw a ’80-as évek végén úgy próbálta maga mögött hagyni pornósztári múltját és „rendes” kertvárosi életet kezdeni, hogy lojális újságírók segítségével saját halálhírét költötte, nagyjából így: „Ne keressetek többé, elhunytam AIDS-ben…

09.png

10.pngA végzet dúskeblű asszonya: Lisa De Leeuw, azaz Dixie Ray

Weston projektjének komolyságát jelzi, hogy a filmből a pornómozikba szánt hard verzió mellett egy hagyományos krimiváltozat is készült – ez utóbbiban a szexpercek helyén (egy rövidre és visszafogottra vágott leszbikus együttlét kivételével) a „kefélős” verzióban nem látható, a cselekményt tovább szövő dialógusos és egyéb jelenetek sorakoznak. Érdekes módon az It’s Called Murder, Baby címen futó krimiváltozatból az ember egyáltalán nem hiányolja a maximális noir-hangulat oltárán feláldozott erotikát, sőt ez a film még jobban is funkcionál, mint a kifejezetten izgalmas kamatyolásokkal tűzdelt párja.

11.jpg

12.png

A ’40-es éveket a külsőségek terén is tökéletesen elénk varázsoló produkcióban több mainstream színész is feladathoz jutott (természetesen felöltözve). A magánhekus által a film elején helyszínelni hívott idős rendőrnyomozót az (euro)kultfilm-rajongók számára ismerős Cameron Mitchell kelti életre. Mitchell pályája szépen indult, 1954-ben még egy Marlon Brando-filmben, a Desirée-ben is kapott egy közepesen nagy szerepet, majd olasz zsánerfilmek következtek (például három a talján horror királyának tartott Mario Bava rendezésben). Végül visszatért Amerikába, ahol egyre szorgalmasabban ivott és egyre több úgymond „rangon aluli” munkára volt kénytelen leszerződni. Weston elegáns, hibrid műfajú filmjében is végig részegnek tűnik, ráadásul nemhogy elrakták volna előle a piát, hanem pont kínálgatják vele.

15.pngCameron Mitchell, a szeszkazán rendőrfelügyelő 

A film producere a Dixie Ray ex-férjének szerepét magára vállaló Chris Warfield volt. Warfield szakmai életútja a szintén 1927-es születésű Westonéhoz hasonlóan alakult. Az egykori hollywoodi tévé- és filmszínész 1963-ban még a horror-ikon Vincent Price ellenlábasaként képviselte a jó oldalt az Egy őrült naplójában, majd a felnőttfilmezés aranykorának beköszöntével Billy Thornberg álnéven, pornógyáros producer-rendezőként definiálta újra magát.

16.jpgChris Warfield, aki keresett karakterszínészből lett pornógyáros 

Az örmény származású és tősgyökeres New York-i karakterszínész, Buck Kartalian egy örmény származású újságírót alakít Weston művében. Kartalian, akiről öregkori külseje alapján azt gondolnánk, hogy a Marx fivérek rokona, valójában profi testépítőként és birkózóként kezdte a karrierjét, amelynek következtében kiérdemelte rajongóitól „a Pokol Konyhájának legkeményebb csávója” becenevet. Mivel a Pokol Konyhája New York legéletveszélyesebb városrészének számított egészen a ’80-as évek végéig, Kartaliannek tényleg iszonyatosan kemény csávónak kellett lennie ahhoz, hogy az előbb említett módon emlegessék. Sosem tanult színészetet, mégis gond nélkül nyergelt át a sportról a világot jelentő deszkákra. Olivia De Havillanddal játszott a Broadway-en a Rómeó és Júliában, ő volt a legkegyetlenebb emberfelügyelő gorilla az eredeti 1968-as A majmok bolygójában, valamint szerepelt a Paul Newman-fanatikusok kedvencei közé tartozó Bilincs és mosolyban, Clint Eastwood A törvényenkívüli Josey Wells című westernjében és a Sean Connery és Nicolas Cage főszereplésével készült A sziklában is, amely a ’90-es évek egyik legsikeresebb akciófilmjének bizonyult.

17.pngBuck Kartalian zsurnalisztaként...

18.jpg... és testépítő korszakában

John F. Goff alakítja Mitchell bajszos nyomozótársát… Őt korábban John Carpenter A ködjében láthattuk, amint felnyársalja egy dühös kalóz kísértete.

19.pngJohn F. Goff, a megbízható epizodista 

A film kevésbé szexi változatában a rendező Weston/Spinelli is felbukkan megvesztegethető hotelportásként.

20.pngAnthony Spinelli: A direktor, aki szívesen állt kamera elé 

A stábtagok és a színészek közül a többség a hardcore verziót (Dixie Ray Hollywood Star) álnéven, a szoftos és „bűnügyibb” másikat (It’s Called Murder, Baby) pedig saját nevével vállalta − kivéve például a pletykák szerint több híres sikerfilmet jegyző operatőrt (Fred Andes), aki mindkét változat esetében ragaszkodott hamis nevéhez. Akármelyik verziót is tekinti meg az érdeklődő, egyvalamit biztosra vehet: fülledt és jóleső retro szórakozásban lesz része, amelynek végeztével akár egyéb tevékenységekhez is kedve szottyan majd. Azt hiszem, nem kell részleteznem, mire gondolok: pont arra, amire az alábbi képen Mr. Leslie is…

21.png

Ráadás:

John Leslie az Evil című blues-klasszikust (Willie Dixon szerzeménye) improvizálja partnernője, a rocksztárok által is nagyra tartott Seka kedvéért egy Spinelli-film forgatásán.

John Leslie és zenekara az Adult Video News pornó-Oscarjainak kiosztóján 1999-ben.

A bejegyzés trackback címe:

https://retrokult.blog.hu/api/trackback/id/tr5416625742

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lutria 2020.12.10. 22:46:42

A film plakátján van egy Samantha Fox nevű szereplő aki a film végén a stáblistán Sammatua Fox néven fut...
Vajon direkt megtévesztő a plakát? Mondjuk az énekesnő Samantha Fox ekkor még csak 17 éves volt de pont 83'-ban indult a karrierje...

Field64 2020.12.10. 22:59:31

@lutria:

Az épp idén elhunyt pornós Samantha Fox már a 70-es években is ezen a néven filmezett, szóval csak névazonosságról van szó. Angol nyelvterületen ez kb. annyira gyakori név, mint, mondjuk, nálunk az, hogy: Kovács Éva. :)

gigabursch 2020.12.12. 04:18:00

Jó kis kedvcsináló.

Teakbois 2020.12.12. 08:34:15

@gigabursch: Kösz az elismerést! :) Havi rendszerességgel várhatóak hasonló ismertetők e műfajban. :)
süti beállítások módosítása